طرح همکاری پتروشیمی اوکراین با ایران

پس از هماهنگی‌های اولیه، حال سفارت اوکراین قصد دارند در زمینه پتروشیمی طرحی را برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری در ایران تهیه کند.

جلسه هماهنگی پیرو امضای تفاهم‌نامه مشترک ایران و اوکراین که یکی از موارد آن همکاری در زمینه انرژی و صنعت پتروشیمی است، برگزار شد.

پیشنهاد ایران

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران اوکراینی در ایران به صورت همکاری مشترک از محورهای مذاکره میان مرضیه شاهدایی؛ معاون وزیر نفت و سرگئی بوردیلیاک؛ سفیر اوکراین در ایران بود. ایجاد قطب صادراتی محصول‌های پتروشیمی ایران به اروپا در اوکراین، گسترش دانش فنی میان 2 کشور و بررسی محصول‌های پالایشگاهی اوکراین به عنوان خوراک پتروشیمی نیز از دیگر زمینه‌های همکاری مطرح شده در این دیدار بود.

رئیس شرکت ملی پتروشیمی در خصوص همکاری مشترک پتروشیمی دو کشور می‌گوید: محصول‌های پتروشیمی ایران می‌تواند به حالت سوآپ (معاوضه) به اروپا صادر شود و یا اوکراین زمینه را برای صادرات مستقیم محصول‌های پتروشیمی ایران به اروپا ایجاد کند.

طرح اوکراین

سفیر اوکراین نیز از مقام‌های عالی صنعت پتروشیمی درخواست کرد برای به دست آوردن راهکار مناسب برای گسترش همکاری مشترک بین دو کشور، تیمی از ایران برای بازدید از سایت پتروشیمی اوکراین به آن کشور سفر کند. سفارت اوکراین همچنین قصد دارد طرحی را برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری در ایران تهیه کند.

ظرفیت تولید محصول‌های پتروشیمی کشور تا پایان سال 1396 با بهره‌برداری از 6 طرح جدید به 72 میلیون تن و ارزش کل فروش خالص این محصول‌ها نیز به 17 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. صادرات محصول‌های پتروشیمی ایران در 6 ماه نخست سال 2017، رشد 70 درصدی نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

Submitted by admin on