ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه با « رمپنا »

17:42 - 1400/01/17
پس از یک سال مذاکرات فشرده و تکمیل فرایند اخذ مجوزهای لازم، مدیرعامل شرکت برق حرارتی اعلام کرد: طرح ساخت حدود 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با بازده بالا به مپنا واگذار شد.

پس از اینکه قرارداد ساخت نیروگاه‌های جدید پربازده به مپنا با حاشیه‌های زیادی همراه و اختلاف سیاست‌گذار و مجری به رسانه‌ها کشیده شد، حال مسئولان از پایان اختلاف‌ها و واگذاری این پروژه به مپنا خبر می‌دهند. همانگونه که محسن طرز طلب عنوان کرده: مدت اجرای کامل این طرح بیش از پنج سال و مبلغ قرارداد بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون یورو است که یک میلیارد و 800 میلیون یورو از طریق تامین مالی خارجی (فاینانس) تامین و هزینه می‌شود.

در مدت اجرای این طرح و پس از حداکثر سه سال از آغاز قرارداد، فناوری ساخت توربین‌های گاز کلاس اف (F)، به صورت کامل به داخل کشور منتقل می‌شود.

در چهار سال فعالیت دولت یازدهم، 54 واحد نیروگاهی جدید به بهره‌برداری رسید و به این ترتیب با اضافه شدن 8 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کشور به مرز 77 هزار مگاوات رسید. دولت برنامه‌ریزی کرده پیش از تابستان 1397، 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید به شبکه تولید برق کشور اضافه شود و ظرفیت نیروگاه‌های کشور به 80 هزار مگاوات برسد.