رکورد جدید در صادرات لبنیات

17:35 - 1400/01/17
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی میزان صادرات محصول‌های لبنی را در سال 95 850 هزار تن اعلام و پیش‌بینی کرد: امسال سهم صادرات لبنیات افزایش و رکورد جدید به دست می‌آید.

 سیاست دولت

دولت روحانی امسال نیز برنامه رونق تولید و صادرات محصول‌های پروتئینی از جمله فرآورده‌های لبنی را در دستور کار دارد.

در حالی که دولت از پاییز سال گذشته بسته‌های مشوق برای صادرکنندگان لبنی را ارائه و از تشویق سایر محرکه‌ها برای افزایش صادرات خبر می‌دهد که سال گذشته 8.5 درصد از فرآورده‌های شیر کشور در قالب 30 نوع فرآورده لبنی از قبیل انواع پنیر، خامه، دوغ، ماست و شیر با طعم های مختلف و با کیفیت بالا در سبد صادراتی قرار گرفت.

میزان تولید شیر در سال گذشته در حالی 9 میلیون و 650 هزارتن است که به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش‌بینی شده  امسال نزدیک 10 میلیون تن شیر در کشور تولید و به فرآورده‌های مختلف و متنوع تبدیل شود.

مشوق‌های صادراتی

پیش از این عنوان شده بود که از سه فاز پرداخت مشوق صادراتی دو فاز آن پرداخت شده و فعلا فاز سوم در حالت انتظار قرار دارد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اختصاص 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی محصول‍‌های لبنی به «ایرنا» می‌گوید: اعتبار مربوط به بسته مشوق صادراتی محصول‌های لبنی در سال گذشته به صورت کامل پرداخت نشده و امیدواریم مابقی این مشوق در سال 96 جذب شود.

مقام‌های دولتی معتقدند عامل افزایش تولید شیرخام در سال گذشته افزایش صادرات فرآورده‌های لبنی است. شیر خشک و انواع خامه قابلیت صادراتی دارند بنابراین حجم صادرات این دو محصول در سال گذشته در میزان تولید شیرخام تاثیر داشت.

طبق آمارها سال گذشته برنامه تولید شیرخام کشور 98.5 درصدش محقق شد که موجب صادرات انواع فرآورده‌های لبنی در حجم نزدیک 850 هزارتن شد. سال 94 نیز حدود 600 هزارتن فرآورده‌های لبنی به کشورهای هدف صادر شده بود.