زمان تکمیل زنجیره اتیلن توسط ژرمن‌ها

17:29 - 1400/01/17
گفت‌وگوها با شرکت BASF برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ادامه دارد و به نظر می‌رسد این شرکت آلمانی تا اواسط پائیز پیشنهاد خود را برای تکمیل زنجیره اتیلن و پروپیلن ارائه کند.

حضور آلمانی‌ها در حالی در صنعت پتروشیمی جدی‌تر شده است که معاون وزیر نفت از ادامه گفت‌وگوها با شرکت BASF برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی خبر داده است. این شرکت آلمانی قرار است تا اواسط پائیز پیشنهاد خود را برای تکمیل زنجیره اتیلن و پروپیلن ارائه می‌کند. «دنیای بورس» پیش از این از همکاری لینده؛ دیگر غول آلمانی با 4 پتروشیمی جم، کیان، بندرامام و ماورن پرده برداشته بود.

اولویت آلمان‌ها

باسف آلمان در حالی گفت‌وگوها را برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران دنبال می‌کند که پیش از این 4 زنجیره را برای تکمیل در ایران مشخص و اعلام کرده بود. بر اساس گفتگوهای مقدماتی مقرر شده بود خوراک مایع و اتان را باسف بگیرد و زنجیره الفین‌ها و پروپیلن را کامل کند. به گفته مرضیه شاهدایی که با «آپیک» صحبت کرده، در شرایط فعلی اینکه کدام واحدها و کدام زنجیره را دنبال می‌کنند و می‌خواهند روی آن سرمایه گذاری داشته باشند هنوز مشخص نشده اما براساس توافق قرار است تا اواسط پائیز امسال بررسی‌های فنی و اقتصادی آن‌ها مشخص و اعلام شود.

با نتیجه این بررسی‌ها مشخص می‌شود دقیقا چه زنجیره‌ای را دنبال می‌کنند ولی زنجیره اتیلن و پروپیلن در اولویت قرار دارند و در نهایت اینکه BASF پس از تعیین زنجیره با استفاده از دانش فنی خود آن را تکمیل خواهد کرد.

هیات باسف در «شکبیر»

اخیرا هیاتی متشکل از نمایندگان باسف (BASF) آلمان با سفر به ماهشهر با مدیران پتروشیمی امیرکبیر به منظور اجرای یک طرح رفع گلوگاه‌های تولید و حل مشکلات فرآیندی در این مجتمع پتروشیمی دیدار کرده است. سفر هیات مدیریتی و کارشناسی باسف نخستین سفر مدیران این شرکت بزرگ پلیمری آلمان به صنعت پتروشیمی ایران پس از ورود به دوران پسابرجام به شمار می‌رود.