راه‌حل «فولاد» برای دوری از ریسک اروپایی

17:25 - 1400/01/17
با وجود احتمال اعمال تعرفه‌های ضد دامپینگ، تشکیل پروژه‌های صنعتی مشترک فولاد ایران با شرکت های اروپایی می‌تواند مسیر را برای صنعت فولاد ایران جهت رسیدن به بازار اتحادیه اروپا هموار کند. با این حال منابع مطلع از اروپا می‌گویند: اکنون پیشنهاد دادند که هر تولیدکننده چنانچه زیر قیمت کف تعیین شده، به اتحادیه اروپا، فولاد صادر کند، جریمه می‌شود..

 پس از اینکه شنیده‌هایی مبنی بر اعمال تعرفه بر صنعت فولاد ایران (با تاکید فولاد مبارکه) از سوی کمیسیون اروپا شنیده شد و دو نشریه متال‌بولتن و پلاتس نیز در این خصوص گزارش‌هایی منتشر کردند، واکنش‌های متعددی در این خصوص نسبت به تعرفه اروپایی بر صادرات فولاد ایران به اروپا مطرح شد. اتحادیه اروپا 4 کشور روسیه، اوکراین، برزیل و ایران را متهم به دامپینگ (فروش کالا به نرخ پایین‌تر از قیمت تمام شده) کرده بود.

همچنان که پیش از این هم «دنیای بورس» تحلیل کرده بود: مخالفت‌ها علاوه بر اینکه شامل کشورهای اعمال تعرفه خواهد بود، با همنوایی شرکت‌های داخلی اروپایی با فولاد ایران هم روبه‌رو می‌شود زیرا که اعمال چنین تصمیمی موجب بهم‌خوردن عرضه و تقاضا و گران شدن قیمت‌ برای واحدهای پایین‌دستی در اروپا خواهد شد.

نتایج مباحث مختلف

مدیرعامل فولاد مبارکه هم پیش از این ضمن تایید سرو صدای اروپایی‌ها برای صادرات فولاد ایران به این قاره گفته بود: اتحادیه اروپا از حالا برای افق 1404 که ایران حداقل 25 میلیون تن صادرات خواهد داشت، ابراز نگرانی می‌کند. به گفته مدیرعامل «فولاد» پس از مباحث مختلف اکنون پیشنهاد دادند که هر تولید کننده چنانچه زیر قیمت کف تعیین شده، به اتحادیه اروپا، فولاد صادر کند، جریمه می‌شود..

تصمیم شراکت

حال عمادی؛ مشاور ایرانی موسسه مشورتی بتاماتریکس در گفت‌وگو با «ماین نیوز» خبر داده که ایران می‌تواند از طریق ایجاد شرکت‌های مشترک با همکاری شرکت‌های اروپایی از شر این تعرفه‌ها خلاص شود. تشکیل پروژه‌های صنعتی مشترک با شرکت‌های اروپایی می‌تواند مسیر را برای صنعت فولاد ایران جهت رسیدن به بازار اتحادیه اروپا هموار کند. تعرفه‌های پیشنهادی بین 5.3 تا 33 درصد خواهد بود و بسته به هر شرکت و هر کشور متفاوت است. برای فولاد تولیدی فولاد مبارکه ایران تعرفه 23 درصدی تعیین شده است.

تصمیم اتحادیه اروپا برای محدود کردن واردات فولاد، تاثیری منفی بر وضعیت اقتصاد ایران به عنوان کشوری که می خواهد صادرات فولاد خود را در سال های آینده بیش از 30 درصد افزایش دهد خواهد گذاشت. بسیاری اتحادیه اروپا را بزرگترین بازار برای فولاد ایران می‌دانند، زیرا ایران به دلیل هزینه‌های تولید قادر به رقابت با رقبای منطقه‌ای نیست.

تولید فولاد

میزان تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.7 درصد افزایش داشته است. براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی فولاد، ایران در شش ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از 9.94 میلیون تن فولاد خام تولید کرده است.