بازار مسکن در شش ماهه دوم امسال

17:17 - 1400/01/17
در تیرماه سال جاری ۱۶ هزار و ۱۵۶ قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران به امضا رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۶ درصد کاهش یافته است. اگر چه پیش‌بینی‌ها از آینده نزدیک متفاوت است و برخی از رونق ادامه‌دار به صورت بسیار آرام خبر می‌دهند اما افزایش قیمتی را حداقل در شش ماهه دوم سال‌جاری متصور نمی‌شوند.

 پایداری در تیرماه

وضعیت معاملات مسکن با توجه به این‌که تحرک‌هایی بازار مسکن بعد از انتخابات ریاست جمهوری کلید خورد، نسبتا در حالت مناسب و طبیعی است؛ زیرا فروردین ماه نیمه تعطیل بود. اردیبهشت ماه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و بازار مسکن خرداد در ماه رمضان قرار داشت. کارشناسان معتقدند تیرماه روند معاملات مسکن به حالت پایدار رسیده و پیش‌بینی شده تا پایان شهریورماه، معاملات با روند رو به رشد آرامی همراه شود.

پیش‌بینی آینده نزدیک

اگر چه پیش‌بینی‌ها از آینده متفاوت است و برخی از رونق ادامه‌دار به صورت بسیار آرام خبر می‌دهند اما افزایش قیمتی را حداقل در شش ماهه دوم سال‌جاری متصور نمی‌شوند. حسام عقبایی؛ رییس اتحادیه مشاوران املاک در این خصوص به «ایسنا» می‌گوید: از نیمه دوم سال قبل شاهد افزایش ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران بودیم که می‌تواند باعث ایجاد تعادل قیمت شود. بنابراین انتظار می‌رود افزایش قیمت در نیمه دوم سال جاری نداشته باشیم. به باور وی اگر بازار به سمت رونق هم متمایل شود، رشد قیمت مسکن بیش از تورم نخواهد بود.

خرید و فروش‌ها در تیرماه

بر اساس آمار اتحادیه مشاوران املاک، در تیرماه سال جاری ۱۶ هزار و ۱۵۶ قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران به امضا رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۳ و ۱۲.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد؛ چرا که در خردادماه امسال ۱۷ هزار و ۱۷۷ قرارداد و در تیرماه سال قبل ۱۸ هزار و ۱۹۴ قرارداد خرید و فروش شکل گرفت. در کل کشور ۴۹ هزار و ۸۰۵ معامله در تیرماه سال جاری در بخش خرید و فروش و نیز ۶۸ هزار و ۱۴۶ قرارداد اجاره امضا شده است که در کل کشور هم با کاهش ۶.۸ درصدی خرید فروش و کاهش ۵.۴ درصدی قراردادهای اجاره نسبت به خردادماه سال جاری روبه‌رو شد. در این میان برخی گزارش‌ها حاکی از بازار اجاره را در فصل تابستان آرام و با افزایش ۷ تا ۱۰ درصدی اعلام کرد.