مذاکره با خارجی‌ها برای ارتقای پالایشگاه‌ها

17:14 - 1400/01/17
تکلیف قانونی برنامه ششم در خصوص ارتقای صنعت پالایشی با جلسات هفتگی کارشناسی و مشورت با مشاوران خارجی در حال پیگیری است و این در حالی است که مذاکره با خارجی‌ها نیز ادامه دارد.

ارتقای پالایشگاه‌های کشور بر این اساس که همانند حلقه‌های زنجیر به هم وصل هستند زیر نظر دولت و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود، جزو تکالیف برنامه ششم توسعه است. سیاست‌گذار به دنبال تضمین سرمایه‌گذاری خارجی است و از این رهگذر تعاملات و مذاکرات برای ارتقای پالایشگاه‌ها نیز با مشاوران خارجی به صورت هفتگی دنبال می‌شود. در این مذاکرات در مورد تامین منابع مالی، طراحی، انتخاب نوع فرآیند با بیشترین سودآوری بحث می‌شود و در واقع همه امور به صورت زنجیره انجام می‌شود تا ارتقای پالایشگاه صورت گیرد. شاهرخ خسروانی؛ معاون شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این باره به «ایسنا» می‌گوید: مذاکرات با مشاوران خارجی برای ارتقای پالایشگاه‌ها ادامه دارد.

در شرایط کنونی تولید بنزین در پالایشگاه‌ها به صورت کامل در سرویس قرار گرفته و تولید مستمر آن‌ها ادامه دارد. طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس به بهره‌برداری رسیده و تولید حدود 4 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تثبیت شده است. اواخر فروردین به این پالایشگاه خوراک تزریق شد و در حال حاضر از این پالایشگاه ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود. واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز کار می‌کند. واحد بنزین‌سازی این پالایشگاه هم در مرحله تثبیت قرار دارد. روند تثبیت شرایط بهینه سازی حدود سه ماه زمان نیاز دارد. زیرا واحد بنزین ‌سازی واحد پیچیده‌ای است. در حال حاضر از این پالایشگاه حدود ۶.۵ تا هفت میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود.