عرضه «ذوب» 11 مردادماه روی رینگ

17:12 - 1400/01/17
سازمان خصوصی سازی قصد دارد 11 مردادماه برای دومین مرتبه 16.75درصد از سهام ذوب آهن را به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد در فرابورس عرضه کند. کاهش 10 تومانی قیمت هر سهم از 85 تومان به 75 تومان که با رضایت فروشنده در این عرضه همراه شده کل مبلغ واگذاری را از محدوده 472 میلیارد تومان به 411 میلیارد تومان کاهش داده است.

تصمیم سهامدار

بخشی از سهام ذوب آهن در مقام نخستین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران در سال‌های گذشته همواره از سوی دولت به عنوان سیاست‌گذار و البته بر مبنای نیاز و استرتژی در چند نوبت عرضه و به فروش رفته‌ است. ترکیب سهام ذوب‌آهن که نماد آن («ذوب»)از مهرماه سال 90 در بازار دوم فرابورس درج و از بهمن‌ماه همان سال معاملاتش کلید خورد، در وضعیت کنونی به ‌گونه‌ای است که بیشترین سهم آن را به نوعی دولتی‌ها در اختیار دارند. به طوریکه نزدیک 56 درصد سهام در اختیار سازمان تامین اجتماعی، نزدیک 16.75 درصد در دست موسسه ‌صندوق ‌حمایت ‌و بازنشستگی‌ کارکنان فولاد و بقیه سهام آن در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، سازمان خصوصی سازی و سایر سهامداران است.

تلاش دوباره

حال صندوق باززنشستگی فولاد به عنوان یکی از سهامداران این شرکت به مثابه سال‌های قبل و طبق روال معمول متاثر از رویکردها و سیاست‌ها در پی فروش بیش از 5 میلیارد و 556 میلیون سهم خود است. صندوق بازنشستگی پیش‌ از این برای نخستین‌بار در سال جدید در دهم تیرماه همان میزان سهام را با قیمت هر سهم 85 تومان روانه بازار کرده بود اما تمایلی برای خرید مشاهده نشد و عرضه به معامله نینجامید. حال برای دومین بار سهامدار ذوب قصد دارد با 10 تومان پایین‌تر هر سهم «ذوب» را با قیمت 75 تومان را یازدهم مردادماه روانه بازار کند بلکه متقاضیان متمایل به خرید شوند.

مبلغ و شرایط واگذاری

پیش از این کل مبلغ این واگذاری 4 هزار و 722 میلیارد ریال بود اما بازار سرمایه با قیمت پیشنهادی فروشنده همراه نشد. اکنون سازمان خصوصی با کسب نظر فروشنده اصلی این سهام بلوکی یعنی صندوق بازنشستگی فولاد، آن را به قیمت 4هزار و 110 میلیارد ریال برای عرضه مجدد آماده کرده است تا قیمت آن به محدوده مورد نظر بازار (حدود 741 ریال به ازای هر سهم) برسد. صندوق بازنشستگی فولاد قصد دارد 20 درصد قیمت این سهام به طور نقدی و بقیه در اقساط سه ساله از خریدار دریافت کند.