سازوکار توقف و بازگشایی‌ نمادها عوض می‌شود؟

17:07 - 1400/01/17
 دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها که مدت مدیدی منتظر نتیجه نهایی است، به نظر می‌رسد در آستانه نهایی شدن به زودی با تغییرات جدیدی رونمایی می‌شود؛ بر مبنای تازه‌ترین اطلاعات رسیده به احتمال قوی سازوکار جدیدی در خصوص توقف و بازگشایی نمادها صورت خواهد گرفت و حداکثر بازه زمانی توقف نمادها به 10 روز خواهد رسید.

حداکثر زمان توقف نمادها

بر مبنای تازه‌‌ترین تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار حداکثر توقف نمادها به ۱۰ روز کاهش پیدا می‌کند. براین اساس در نوسان‌های نامتعارف (هم مثبت و هم منفی) نماد متوقف می‌شود و شرکت باید شفاف سازی بدهد و نماد روز کاری بعدی باز خواهد شد، اگر شفاف‌سازی ارائه نداد بورس موظف است که اعلام کند شرکت مذکور به نامه‌های سازمان مبنی بر اعلام شفاف‌سازی  پاسخ نداده است.

سازوکار شفاف‌سازی

همچنین در صورتی که قیمت سهام شرکتی در کمتر از 15 روز مثبت یا منفی 50 درصد شود، شرکت باید کنفرانس خبری ایجاد کند و دلایل را توضیح دهد. اگر شرکتی شفاف سازی اشتباه کند برخورد صورت خواهد گرفت. بر مبنای صحبت‌های فلاح پور؛ معاون پژوهشی سازمان بورس اوراق بهادار در قانون جدید، شرکت‌ها به دلیل ندادن اطلاعات نمادشان متوقف باقی نمی‌ماند بلکه از طریق بورس‌ها به آن‌ها اخطار داده می‌شود و اگر پاسخ مناسب ندهند با مدیران شرکت برخورد خواهد شد. معاون پژوهشی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: این موارد نهایتا در 2 تا 3 هفته آینده تایید خواهد شد و در یک فرآیند مرحله‌ای از شهریور تا پایان سال موارد مذکور اجرایی خواهند شد .

تایید سخنان

فلاح پور در گفت‌وگو با «بورس7» ضمن تایید فایل صوتی منتشر شده از وی تاکید کرد: اجرای موارد مطرح شده نیازمند تغییرات گسترده ای است که از پایان شهریورماه تا انتهای سال جاری، مرحله به مرحله صورت خواهد گرفت. وی ابراز امیدواری کرد: در سال 97 دیگر توقف‌های طولانی مدت نخواهیم داشت. توقف‌های طولانی مدت چند نماد که بیش از یک سال است سهامداران را کلافه کرده نیز توسط ناشران در دست بررسی و پیگیری است.