زمان تصمیم‌گیری توربین جدید «رمپنا»

17:04 - 1400/01/17
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص توربین‌های جدید گروه مپنا که هفته پیش به صنعت برق معرفی شد، می‌گوید: گزارشی در ارتباط با توربین جدید «رمپنا» در دست تهیه است که نتایج آن در دو هفته آینده آماده و پس از دریافت آن گزارش‌ها، در مورد ارتقای توربین‌های کلاس ای (E) تصمیم‌گیری می‌شود.

راندمان توربین‌های جدید

همچنان که مدیرعامل گروه مپنا نیز دیروز در خصوص توربین‌های جدید سخن به میان آورده بود، این مجموعه بزرگ سازنده هفته گذشته توربین گازی جدیدی را به صنعت برق معرفی کرد و توربین جدید برای نخستین بار در واحد نیروگاهی پرند مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تست‌های آن کاملا جواب داد. ظرفیت این توربین 183 مگاوات و راندمان آن 55 درصد است. با بکارگیری این توربین جدید ظرفیت تولید برق هر واحد نیروگاهیِ مجهز به توربین‌های کلاس  (E)، از 160 مگاوات به 183 مگاوات و راندمان آنها از 50 درصد به 55 درصد افزایش می‌یابد که به معنای کاهش مصرف سوخت است. هم اکنون 160 توربینِ 160 مگاواتی از نسخه پیشین توربین جدید استفاده می‌کنند که با ارتقای آن‌ها، بدون نیاز به احداث نیروگاه جدید، ظرفیت تولید برق واحدهای نیروگاهی موجود سه هزار و 500 مگاوات افزایش می‌یابد.

درخواست وزارت نیرو

به گفته هوشنگ فلاحتیان؛ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، وزارت نیرو از مدت‌ها قبل از گروه مپنا خواسته است که روی توربین‌های کلاس اف (F) با راندمان 58 درصد کار کند ‌که این اقدام در شرف انجام است و ظرف دو سه سال آینده ایران جزو کشورهایی خواهد بود که علاوه برتوربین‌های کلاس ای (E) به تکنولوژی توربین‌های کلاس اف (F) با راندمان 58 درصد نیز دست پیدا می‌کند. این در حالی است که ایدرو نیز در یک سرمایه‌گذاری مشترک با ایتالیایی‌ها به دنبال تولید توربین‌هایی با کلاس F است.