احتمال واگذاری سایت‌های داخلی و خارجی در ایران خودرو

خانه تکانی «خودرو» تداوم می‌یابد

ایران‌خودرو متاثر از خط‌کشی‌های سیاست‌گذار و برنامه‌ریزی برای خروج از امور غیرمرتبط، برنامه‌هایی را برای اصلاح ترکیب سبد دارایی‌ها در دستور کار دارد؛ این خودروساز که دارای سرمایه‌گذاری‌های متعدد و سایت‌های مختلف داخلی و خارجی است قصد دارد با رویکرد واگذاری دارایی‌های مازاد، مجموعه کوچکتر اما چابکی را تحت مدیریت خود درآورد. به نظر می‌رسد اعمال این سیاست‌ها در روند افزایش درآمدی و توان تولیدی «خودرو» مفید و مطلوب باشد.

مجموع دارایی‌های واگذار شده

سیاست اصلاح ساختار سبد دارایی‌ها در بنگاه‌های اقتصادی در راستای افزایش بهره‌وری متاثر از سیاست‌های جدید دولت که در فضای پسابرجام رنگ جدی‌تری به خود گرفته، علاوه بر بانک‌ها در گروه خودرویی‌ها نیز مشهود و ملموس است. ایران خودرو به عنوان یکی از شرکت‌های خودروساز هم‌سو با فضای ایجاد شده، ناشی از عملکرد حوزه سیاست خارجی در دولت یازدهم، سیاست اصلاح ساختار سبد دارایی‌هایش را در دستور کار قرار داده است. این سیاست در چارچوب آیین نامه واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه، مصوب هیات مدیره ایران خودرو به اجرا درآمده است. در این چارچوب اهتمام اصلی و تمرکز ویژه مدیریت گروه بر واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه بوده است. جمع ارزش سهام شرکت‌های واگذار شده ایران خودرو در سال مالی ۱۳۹۵ معادل مبلغ 3 هزار و ۳۷ میلیارد ریال بوده است. اجرای این برنامه، موجب افزایش درآمدهای ایران خودرو از محل واگذاری دارایی‌های مازاد شده است.

جزئیات آمار واگذاری

براین اساس جزئیات آمار واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه در سال مالی گذشته به ترتیب معادل ۱۴ درصد سهام بیمه پارسیان به مبلغ یک هزار و ۵۹ میلیارد ریال، دو درصد سهام ایران خودرو متعلق به سرمایه‌گذاری سمند به مبلغ یک هزار و  ۱۲۷ میلیارد ریال، ۷۰ درصد سهام فنرسازی خاور به مبلغ ۳۵۳ میلیارد ریال و سهام متعلق به گروه ایران خودرو در سایر شرکت‌های فعال در بورس در مجموع به مبلغ ۵۱۷ میلیارد ریال است.

سیاست ادامه اصلاح ترکیب دارایی

قائم مقام ارشد مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در این خصوص با اشاره به برنامه ایران خودرو برای واگذاری سهام دیگر شرکت‌های تابعه در سال جاری به «ایکوپرس» تاکید می‌کند: «خودرو» قصد دارد پس از بررسی و تحلیل سبد سرمایه‌گذاری‌ها در صورت لزوم فرایند اصلاح ساختار را امسال هم ادامه دهد، اما طبیعتا این فرایند باید با هدف بهینه‌سازی ترکیب دارایی‌ها در عین رعایت صرفه و صلاح اقتصادی به اجرا درآید.

واگذاری سایت‌های داخلی

همچنین سایت‌های داخلی ابزارهای افزایش تولید در ایران خودرو هستند. در این خصوص با توجه به وضع شرکت‌ها و سایت‌های داخلی و نقش آن‌ها در تولید و عملکرد کلی ایران خودرو، به گفته عباس ملکی تهرانی در صورتی‌که متقاضی صاحب اهلیت و امکانات مالی مناسب وجود داشته باشد، برای فروش بعضی از سایت‌های داخلی باب مذاکره بسته نیست. در قالب همین نگاه و برنامه «خودرو» تاکنون چند سایت داخلی از جمله ایران خودرو سمنان و شرکت ایران خودرو آذربایجان واگذار شده است. به نظر می‌رسد در صورت وجود متقاضی خرید برای دیگر سایت‌های داخلی و خارجی، پیشنهادها طبق چارچوب اعلام شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

Submitted by admin on