عامل کمبود و گرانی ورق فولادی

17:03 - 1400/01/17
در حالی که چین 28 درصد صادرات ورق فولادی را کاهش داده اما ایران با صادرات این محصول زمینه بخشی از گرانی‌ها و کمبودهای ورق فولادی در بازار داخل را هموار کرده است.

 اولویت چین و روسیه

آمار 6 ماهه نخست 2017 میلادی (یازدهم دی 95 تا نهم تیر 96) نشان می‌دهد بیشتر تولیدکنندگان فولاد دنیا با کاهش صادرات، تامین بازار داخلی را در اولویت قرار داده‌اند. براین اساس تولیدکنندگان فولاد چین اکنون بر تامین بازار داخل خود متمرکز شده‌اند و روسیه هم با کاهش صادرات ورق فولادی خود، صنایع پایین دستی را تقویت می‌کند. در ایران اما کمبود شمش و ورق فولادی مشهود است و تولیدکنندگان فولاد دولتی و خصولتی فولاد خام مورد نیاز صنایع تکمیلی داخلی را صادر می‌‌کنند.

عامل صف خرید

امیرحسین کاوه؛ دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران در این باره می‌گوید: این نوع صادرات مواد اولیه فولادی مورد نیاز صنایع داخل، عاملی برای واردات بیشتر همین فولادها برای صنایع پایین دستی شده که با تعرفه‌های بسیار سنگین فعلی نتیجه این دور باطل فقط گرانی برای مصرف‌کنندگان داخلی است. به گفته وی کمبود شمس و ورق فولادی در بازار داخل معضل‌های بسیاری همانند گرانی و سهمیه‌بندی و صف خرید سه‌ماهه در بورس کالای ایران را سبب شده است.