بسته مالیاتی برای خروج از رکود مسکن

17:01 - 1400/01/17
بر مبنای قانون مالیات‌های مستقیم وزارت راه و شهرسازی موظف است طبق ماده 77 این قانون تمام اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد تا طبق وعده اجرای قانون تا پایان سال جاری تحقق یابد. سازمان امور مالیاتی اما در یک بررسی کارشناسی اخذ مالیات از خانه‌های خالی را در شرایط فعلی با توجه به بسته‌های سیاست‌گذاری خروج مسکن از رکود پسندیده و مناسب نمی‌داند و از آمادگی برای اصلاح ماده 77 با مسئولان ذی‌ربط خبر داده است.

مالیات خانه‌های خالی

در زمینه اخذ مالیات از خانه‌های خالی اگر چه قانون وجود دارد اما اطلاعات باید از سوی وزارت راه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد زیرا قانون مکلف کرده براساس سامانه مالیاتی اقدام شود. در ماده 77 قانون مالیات‌های مستقیم یک حکم وجود دارد که براساس آن10 درصد از نقل و انتقال واحدهای نوساز علاوه بر مالیات ماده 59 دریافت شود. براساس لایحه ارائه شده از سوی دولت دهم قرار بر این شد که مالیات نقل و انتقال مسکن مثل سایر واحدهای تولیدی تلقی شود. در قانون مزبور گفته شده باید به ماخذ اشخاص حقیقی و حقوقی از سود و زیان مربوط به واحدهای تولید مسکن، مالیات اخذ شود. دایره شمول این ماده مربوط به کسانی است که پروانه ساخت آن‌ها از سال 95 به بعد صادر می‌شود. آیین‌نامه اخذ مالیات از خانه‌های نوساز به نحوی تنظیم شده که مشوق‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در این بخش کم رنگ نشود. رئیس سازمان امور مالیاتی اگر چه از توانایی اجرای قانون طبق وعده تا پایان سال جاری خبر می‌دهد اما اجرای ماده 77  و اخذ مالیات از خانه‌های نوساز را در شرایط فعلی نمی‌پسندد و از آمادگی سازمان امور مالیاتی برای همکاری با مسئولان وزارت راه نسبت به اصلاح این ماده خبر داده است زیرا به نظر می‌رسد ریل سیاست‌گذاری در مسیر خروج مسکن از رکود قرار دارد و اجرای این ماده می‌تواند همانند یک ابزار پارادوکس عمل کند.

قیمت تمام شده مسکن

همچنین دیگر مشوقی که سازمان امور مالیاتی در خصوص خروج مسکن از رکود مدنظر قرار گرفته، قیمت تمام شده مسکن است؛ تقوی‌نژاد در این باره به «خانه ملت» می‌گوید: با توجه به اینکه که زمین نقش مهمی در نرخ مسکن دارد مقرر شده قیمت زمین به قیمت فروش لحاظ شود. این بدین معناست که وقتی قیمت فروش برای زمین در نظر گرفته می‌شود یعنی عمده هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در قیمت تمام شده زمین لحاظ خواهد شد. در حال حاضر برای اشخاص حقیقی اگر ظرف 3 سال نقل و انتقال صورت بگیرد مالیات اخذ می‌شود و برای شهرهای زیر 100 هزار نفر این امتیاز لحاظ  شده که مالیات اخذ نشود. برای اشخاص حقوقی نیز به نسبت سود و زیان آن‌ها مالیات اخذ می‌شود و اگر واحد مسکونی سودی نداشته باشد مالیات پرداخت نمی‌شود.