برنامه امروز عرضه «وساپا»

16:58 - 1400/01/17
امروز اوراق اختیار فروش تبعی البرز دارو توسط سرمایه‌گذاری سایپا، با بازدهی ۲۳.۵ درصد ( به طور موثر) و مشاوره مدیریت سرمایه کیان در بورس عرضه می‌شود.

اوراق اختیار فروش

طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، سرمایه‌گذاری سایپا با مشاوره مدیریت سرمایه کیان اقدام به انتشار 12 میلیارد تومان اوراق اختیار فروش تبعی البرز دارو کرده که از امروز؛ شنبه 24 تیرماه نماد آن در بورس بازگشایی و توسط کارگزاری بورس آثل عرضه می‌شود. این اوراق با بازدهی 23.5 درصد ( به طور موثر) و دوره یک ساله بوده و قبل از سررسید با هماهنگی ناظر بازار و تعیین خریدار جدید، قابل نقل و انتقال خواهد بود. قیمت عرضه در دامنه نوسان قیمت سهم بوده و قیمت اوراق اختیار فروش تبعی متناسب با بازدهی مورد نظر تعیین خواهد شد. این عرضه شامل بیش از 12 میلیون و 534 هزار اوراق و به قیمت اختیار فروش 11 هزار و 938 ریالی؛ 24 تیرماه امسال و اختیار خرید 12 هزار ریالی؛ 3 مردادماه سال آینده است. 

جزئیات اختیار خرید

مشتریانی که حداقل حجم خرید آنها معادل یک میلیون سهم «البرز دارو» است باید نسبت به اعطای اختیار خرید به سرمایه‌گذاری سایپا اقدام کنند. اختیار خرید این امکان را به «وساپا» خواهد داد که در صورت عدم اعمال اختیار فروش تبعی از سوی سرمایه گذار، اقدام به بازخرید سهام فروخته شده کند. تاریخ اعمال اختیار خرید متفاوت با تاریخ اعمال اختیار فروش تبعی است و سرمایه‌گذار در صورت عدم اعمال اختیار فروش تبعی، نمی‌تواند اقدام به فروش سهام تا تاریخ اعمال اختیار خرید کند.

ترکیب سهامداری

براساس این گزارش، در ترکیب سهامداری «دالبر»، گروه دارویی سبحان با 66.84 درصد مالک اصلی بوده و موسسه بنیاد پانزده خرداد، صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، گروه مالی بانک مسکن ، بیمه ایران و سرمایه‎گذاری سایپا نیز با 6.2، 3.1، 2.8، 2.6 و 1.8 درصد از دیگر سهامداران حقوقی آن به شمار می‌روند. اوراق اختیار فروش تبعی ( موسوم به بیمه سهام) اوراقی است که با هدف پوشش ریسک و در هنگام وضعیت منفی بازار و یا شرکت منتشر می‌شود و در آن فروشنده متعهد می‌شود تعداد معینی از سهام شرکت را به قیمت مشخصی که اصطلاحا به آن «قیمت اعمال» می‌گویند در تاریخ معینی (تاریخ اعمال) از سهامدار خریداری کند.