سازوکار خرید تایرهای داخلی در خودرو

16:41 - 1400/01/17
 به گفته مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت بخشی از محصول‌های تولیدی شرکت‌های لاستیک ساز توسط شرکت‌های خودروساز خریداری می‌شود.

وزارت صنعت،‌معدن و تجارت: امیر حسین قناتی در توضیح بیشتر استفاده خودروهای ایرانی از تایرهای داخلی تاکید می‌کند: برای تامین نیاز خودروهای جدید شرکت‌های خودروساز داخلی که لاستیک‌های آن‌ها در کشور تولید نمی‌شود و نیز در جهت تسهیل تولید اینگونه خودروها مجوزهای لازم برای واردات لاستیک با برندهای مورد تایید وزارت صنعت ، معدن و تجارت صادر می‌شود.

شرط استفاده

البته شرط رعایت استانداردهای مربوط و واردات تنها به میزان قطعات منفصله ( CKD)  را از شروط اصلی  واردات تایر ذکر کرد. در این خصوص تایرهای وارداتی با شروط بالا، باید تاییدیه های لازم مربوط به E-MARK و آزمونهای سه گانه S،W،R  و E۴-۱۱۷R  مربوط به سازمان ملی استاندارد را کسب کنند.

ثبت سفارش

به گفته قناتی واردات انواع لاستیک مورد مصرف در خودرو صرفا با رعایت ضوابط خاص دریافت نمایندگی شرکت خارجی امکان‌پذیر است و همه نمایندگی‌های واردکننده تایر دارای مجوز ثبت نمایندگی، مکلفند تاییدیه‌های لازم مربوط به موارد ذکر شده و استانداردهای فوق را کسب کنند. ثبت سفارش منوط به ارائه تاییدیه مذکور و نهایتا تایید مراتب از سوی مرکز امور اصناف و بازرگانان است .بر اساس آمار در ۶ ماهه اول سال گذشته واردات انواع تایر از نظر وزنی ۲۶.۵ درصد و از نظر تعداد حدود ۲۵ درصد کاهش و تولید انواع تایر در کشور حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.