برنامه‌های توسعه‌ای «فخوز»

16:34 - 1400/01/17
همزمان با گمانه‌زنی‌ها مبنی بر برگزاری مجمع فولاد خوزستان تا اوایل تیرماه، این مجموعه امیدوار است: ظرفیت 1.5 میلیون تنی فولاد شادگان را در مدت ۳۰ماه پس از راه‌اندازی محقق کند و ظرفیت سایت اهواز را به 5.4 میلیون تن برساند تا بتواند در افق ۱۴۰۴ به ۵ میلیون تن نیز دست یابد.

 2 طرح مهم

مدیرعامل فولاد خوزستان در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان می‌گوید: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان، «فولاد شادگان» است که جزو یکی از ۷ طرح فولادی به‌شمار می‌رود. فولاد خوزستان با همکاری و مشارکت ایمیدرو، ۶۵ درصد فولاد شادگان را خریداری کرده است که در خرداد ماه نیز این واحد بهره‌برداری شد.

به گفته محمدرضا مدرس خیابانی فاز نخست فولاد شادگان تولید آهن اسفنجی است؛ البته در فازهای بعدی، مرحله تولید فولاد برای این واحد تولیدی در نظر شده و امید است ظرفیت 1.5 میلیون تنی فولاد شادگان در مدت ۳۰ماه پس از راه‌اندازی محقق شود. براساس گزارش جدید منتشرشده، تنها پنج هفته پس از راه اندازی گرم نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی «پرد« (PERED) در جهان، کارخانه احیا مستقیم ایرانی در فولاد شادگان به تولید ۷۰ تن در ساعت رسید. هدف‌گذاری دیگر فولاد خوزستان این است که ظرفیت سایت اهواز را به 5.4 میلیون تن رسانده و امید است تا افق ۱۴۰۴ به ۵میلیون تن نیز دست یابد.

صادرات و رکوردشکنی

مدرس خیابانی با اشاره اینکه فولاد خوزستان یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان فولاد کشور به‌ شمار می‌رود؛ گفت:فولاد خوزستان رویکرد جدیدی را در پیش گرفت و به سمت صادرات گام برداشت. در سال ۹۱ صادرات فولاد خوزستان در حد صفر بود، در سال ۹۲ به حدود ۳۰هزار تن، در سال ۹۳ به حدود ۶۰۰هزار تن، در سال۹۴ به یک میلیون و ۳۰۰هزار تن و در سال ۹۵ به یک میلیون و ۹۰۰هزار تن رسید. به گفته وی البته رکورد تاریخی فولاد خوزستان به میزان۶۳۰ میلیون دلار نیز شکسته شد. این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: برای امسال نیز همین برنامه صادراتی را در نظر دارد و امید است رکورد امسال نیز شکسته شود.

برگزاری مجمع

وی در خصوص سود سهام این شرکت در بازار سرمایه نیز عنوان کرد: سال ۱۳۹۴ سالی بحرانی برای فولادسازها بود، اما با این اوصاف فولاد خوزستان توانست به 210میلیارد تومان سود برسد. در سال ۹۵ که بحران فولاد تا حدی کاهش پیدا کرد این شرکت موفق شد بیش از ۳برابر سال قبل از آن، یعنی حدود 670میلیارد تومان سود بهره‌مند شود. وی ابراز امیدواری کرد تا اوایل تیر مجمع سالانه شرکت برگزار شود.

جزئیات بیشتر از این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

در همین رابطه بخوانید: فولاد شادگان به تولید ۷۰ تن درساعت رسید