ادامه روند سقوط قیمت بوتادین

16:23 - 1400/01/17
در پی کاهش بیش از پیش قیمت بوتادین در بازار داخلی چین، این محصول در بازار وارداتی باز هم ارزان شد و به پایین‌ترین سطح در 16 ماه اخیر رسید.

پلاتس: افت قیمت بوتادین در بازار داخلی چین ناشی از نگرانی فعالان بازار نسبت به وجود مازاد عرضه و تقاضای ضعیف برای این محصول بوده است. در روز سه شنبه شرکت سینوپک قیمت بوتادین را در به شرق این کشور بیش از شش درصد پایین آورد و در سطح 7300 یوان اعلام کرد. قیمت بوتادین وارداتی چین هم اکنون به 875 دلار رسیده و آخرین مرتبه‌ای که قیمت پایین‌تر از این سطح بود به 22 فوریه سال 2016 میلادی باز می‌گردد.

از اصلی‌ترین دلایل تضعیف قیمت بوتادین، کاهش ملموس تقاضای این محصول از سوی تولیدکنندگان کائوچوی مصنوعی (SBR) به حساب می‌آید. یکی از تولیدکنندگان این محصول در چین در این زمینه اعلام کرده که در ماه می‌ حجم قابل توجهی SBR از روسیه و لهستان به چین صادر شده است. یکی دیگر از تولیدکنندگان چینی SBR نیز تقاضای ضعیف این محصول از سوی بخش تولید تایر خودرو را یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت این محصول و به تبع این امر کاهش سطح تولید و افت تقاضا برای بوتادین عنوان کرده است. بر اساس اعلام اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو چین میزان فروش خودرو در این کشور در ماه‌های آوریل و می‌به ترتیب 2/2 و 0/1 درصد افت داشته است. در مجموع میزان فروش خودرو چین در پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی رشدی 3/7 درصدی را پشت سر گذاشته اما این رقم در مقایسه با نرخ رشد 7 درصدی در مدت مشابه سال قبل عملکردی نسبتا ضعیف را منعکس می‌کند.

در هفته‌ای که گذشت بوتادین در سطح 875 دلار تحت قرارداد سی اف آر چین معامله شد که این رقم نشان دهنده افت قیمتی 40 دلاری است. قیمت در قرارداد فوب کره جنوبی نیز با کاهشی به همین میزان در سطح 825 دلار قرار گرفت.