پیش بینی سهام | فردا بورس به چه دلخوش است؟

16:10 - 1400/01/17
فردا بورس چگونه پیش بینی میشود.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اقتصادنیوز، شاخص کل بورس در هفته گذشته ۵۷ هزار و ۳۵ واحد رشد کرد و شاهد خروج ۲ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم. آیا این روند در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت؟

در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع ۵۷ هزار و ۳۵ واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد رسید. اما شاخص هم‌وزن افت ۸ هزار و ۴۱۰ واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت، سوال سهام‌داران این است که روند حرکت بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

رشد بازدهی هفتگی در بورس

شاخص کل در آخرین روز هفته 7 هزار واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 207 هزار واحد رسید. اما نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 57 هزار و 35 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 4.9 درصد شود که نسبت به بازدهی منفی 3.73 درصدی هفته پیش بهبود یافته است. این هفته بازدهی هفتگی بورس پس از 4 هفته مثبت شده است. در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل در روزهای یکشنبه و دوشنبه صعودی بود و در روزهای شنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد افت شاخص بودیم.

افت شاخص هم‌ وزن در بورس

شاخص کل هم‌وزن در مجموع طی هفته اخیر کاهش یافت و به استثنای روز شنبه، در باقی روزهای هفته شاهد افت رقم شاخص هم‌وزن بودیم. شاخص در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 8 هزار و 410 واحد پایین‌تر ایستاد و به رقم 424 هزار و 720 واحد رسید و بازدهی منفی 1.94 درصدی را ثبت کرد. با این حال روند تغییرات هفتگی شاخص هم‌وزن نسبت به افت 4.7 درصدی هفته پیشین بهبود یافته است.

 پیش بینی بورس هفته

هرچند در دو روز پایانی هفته روند تغییرات شاخص کل بورس نزولی بود اما در پایان هفته شاخص در سطح بالاتری نسبت به انتهای هفته پیشین ایستاد و به طور کلی شاخص بورس هفته مثبتی را پشت سر گذاشت. اما برای بررسی وضعیت سهام‌داران بورس تهران، شاخص هم‌وزن معیار مناسب‌تری است.

شاخص هم‌وزن در تمام روزهای هفته پیش روندی نزولی داشت و در انتهای هفته در رقم ۴۲۴ هزار واحد ایستاد که نسبت به آخرین روز هفته پیشین ۸ هزار و ۴۱۰ واحد پایین‌تر آمده است. در نتیجه کلیت بازار در وضعیت بدتری قرار گرفته است.

  دیگر نماگرهای بازار نیز نشان می‌دهند که به طور کلی سهام‌داران هفته خوشایندی را پشت سر نگذاشتند اما در آخرین روز معاملاتی هفته،‌پس از سه روز، شاهد ایجاد مازاد تقاضا در بازار بودیم. بازار در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه با مازاد عرضه همراه بود. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر هزار و 407 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 2 هزار و 207 میلیارد تومان کم‌تر بود و افت 61 درصدی داشته است.

بالاترین رقم هفته 2 هزار و 445 میلیارد تومان بود که در روز ‌سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌شنبه برمی‌گردد که 909 میلیارد تومان بود.  میانگین ارزش صف‌های خرید نیز در هفته اخیر هزار و 203 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 361 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 42 درصد افزایش یافته است.

بالاترین رقم هفته 2 هزار و 691 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی‌گردد که 572 میلیارد تومان بود. هر چند که میانگین ارقام صف خرید و صف فروش نشان از بهبود وضعیت بازار دارد، اما نباید فراموش کنیم که در سه روز میانی هفته بازار مازاد عرضه نسبتا سنگینی داشت.

 همچنین در هفته اخیر شاهد افزایش نقدشوندگی بازار سهام بودیم، میانگین ارزش معاملات کل هفته 19 هزار و 232 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 15 هزار و 706 میلیاردی هفته پیشین، رشد 22 درصدی داشته است. میانگین ارزش معاملات خرد نیز 12 هزار و 45 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 8 هزار و 921 میلیاردی هفته پیشین، رشد 35 درصدی داشته است. 

 رشد ارزش معاملات علامتی مثبت برای بورس است که نشان دهنده افزایش نقدشوندگی بازار سهام است. اما در هفته اخیر خالص ورود پول حقیقی به بورس منفی بود و به عبارت دیگر بورس شاهد خروج پول‌های حقیقی بود. به استثنای روز شنبه در باقی روزهای هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم.

در مجموع کل هفته، 2 هزار و 294 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی 458 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 63 درصدی داشته است. با این حال در دو روز پایانی هفته رقم خالص خروج پول حقیقی بیش از هزار میلیارد تومان بود که خبری نگران کننده برای سهام‌داران است.

در نتیجه روندهای درونی بازار نشان می‌دهد که بورس پتانسیل ریزش بیشتر را دارد مگر آنکه عوامل برونزایی چون نرخ ارز یا اخبار سیاسی و سیاستی تاثیر مثبتی بر انتظارات سهام‌داران و معامله‌گران بورس بگذارد.

 با این حال معاملات روز چهارشنبه نشان داد رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد سطح حمایت قوی شاخص بورس است،‌ به همین سبب تحلیل‌گران معتقدند بورس بیش از این ریزش نخواهد کرد و در هفته آینده روندی صعودی خواهد داشت. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند به دلیل انتشار اخبار مثبت درباره گشایش‌های ارزی و رشد فروش نفت ایران، قیمت ارز روندی نزولی خواهد داشت و روند نزولی نرخ ارز موجب نزول شاخص بورس خواهد شد.