منابع بین الملل: فروش نفت ایران افزایش یافت

16:08 - 1400/01/17
منابع بین‌المللی، افزایش چشمگیر فروش نفت ایران را تایید کرد.

به گزارش «دنیای بورس»، تسنیم نوشت: محاسبات نشان می‌دهد که پس از افزایش صادرات نفت ایران در سه‌ماه چهارم سال گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا، در ماه ژانویه ۲۰۲۱ نیز روند صعودی خود را حفظ کرده است. این امر حکایت از آن دارد که پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ایالات‌متحده ممکن است باعث تغییر رفتار خریداران نفت ایران شده باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صادرات ایران از زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات‌متحده را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد، کاهش یافته بود. جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید گفته است اگر تهران به تعهدات خود در توافق بازگردد، واشنگتن نیز این کار را انجام خواهد داد.

ارقام شرکت «اس‌وی‌بی اینترنشنال» و دو شرکت دیگر که میزان فروش نفت ایران را با ردیابی نفتکش‌ها تخمین می‌زنند، نشان می‌دهد که صادرات ایران در حال افزایش است. شرکت «اس‌وی‌بی اینترنشنال» مستقر در واشنگتن تخمین زده است که صادرات نفت خام ایران از ۴۹۰ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر به ۷۱۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر رسیده و اینکه صادرات و تولید تاکنون در ماه ژانویه در حال افزایش بوده است.

سارا وخشوری از شرکت اس‌وی‌بی گفت: ایران و مشتریانش انتظار رویکردی آسان‌تر از سوی دولت بایدن را دارند. ایران در زمان حاضر با پیش‌بینی مذاکره با ایالات‌متحده، افزایش تولید و صادرات خود را آغاز کرده است. شرکت پترو‌لجستیک مستقر در ژنو نیز اعلام کرد که صادرات نفت‌خام ایران برای اولین‌بار از آوریل ۲۰۱۹ پس از افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماه چهارم، صادرات بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز را در ماه جاری پشت‌سر گذاشت.

پترو‌لجستیک در نامه‌ای به رویترز گفت: ما طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش مداوم صادرات ایران بوده‌ایم. در حالی‌که میزان صادرات نفت ایران هنوز کسری از میزان پیش از تحریم‌ها یعنی حدود ۷/ ۲ میلیون بشکه در روز در ماه مه ۲۰۱۸ است، سطح صادرات در ماه ژانویه نشان‌دهنده افزایشی چشمگیر است.