خطر در بازار ارز | قیمت دلار دوباره نزولی میشود؟

15:53 - 1400/01/17
خطر مهمی که در بازار دلار وجود دارد.

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصادنیوز نوشت:در روزهای اخیر، بزرگترین گروه متضرران ارزی، خالی فروشان بودند. این عده در 7 روز اخیر بارها بر روی افت قیمت دلار شرط بستند، ولی جهت قیمت صعودی شد و آنها ناچار به پرداخت ضرر شدند.

روز دوشنبه اتفاق تازه ای در بازار رخ داد و کمک کرد که خالی فروشان در سمت تقاضای بازار قرار نگیرند. در این روز، قیمت دلار در سطح پایین تری نسبت به روز یک شنبه قرار گرفت؛ روز دوشنبه قیمت دلار به محدوده 23 هزار و 580 تومان رسید که 2 دهم درصد پایین تر از روز دوم هفته بود. این افت موجب شد که خالی فروشان در موقعیت سود جزیی قرار بگیرند و نیاز نباشد که برای تهیه دلار تعهد داده شده خود به بازار فشار وارد کنند.

اگر یک معامله گر خالی فروش در روز یک شنبه دلار را با قیمت 23هزار و 620 تومان به فروش رسانده بود، طی یک روز  سود محدود 2 دهم درصدی را کسب می کرد. بازیگران نقدی کار البته فرصت کسب سود بیشتری داشتند، چرا که قیمت دلار امروز تا 23 هزار و 300 تومان نیز پایین رفت؛ اگر کسی در این سطح اقدام به خرید می کرد و بالای 23 هزار و 600 تومان به فروش می رساند، سود بالای یک درصد را به دست می آورد.

یکی از عواملی که موجب شد رفتار صعودی دلار در روز دوشنبه متوقف شود، افزایش قیمت این ارز بر تابلوی صرافی های بانکی بود. روز دوشنبه صرافی های بانکی قیمت فروش خود را تا نزدیک 23 هزار تومان بردند، امری که موجب شد تا حدی فاصله آربیتراژی ایجاد شده با بازار آزاد از بین برود؛ روز یک شنبه فاصله قیمت صرافی های بانکی با بازار ازاد در مقاطعی به بالای هزار و200تومان رسیده بود.

سود جزیی در برابر ضررهای سنگین

 با وجود کسب سود جزیی خالی فروشان در روز دوشنبه، در روزهای قبل، آن ها ضرر بالای 4 درصد را نیز تجربه کرده بودند. همین ضررهای سنگین، ریسک خالی فروشی را در بازار ارز بالاتر برده است. اگر کسی در ابتدای هفته اقدام به فروش دلار به صورت آتی با نرخ 22 هزار و 800 تومان کرد و یک روز بعد قیمت به بالای 23 هزار و 200 تومان رفت، معامله گر خالی فروش به ازای هردلار باید 400 تومان پرداخت می کرد.

با اینحال، در زمانی که قیمت صعودی می شود، خریداران از معامله گر خالی فروش، تقاضای دلار وعده داده شده را می کنند و این مساله موجب می شود که خالی فروش ها به صف تقاضای بازار بپیوندند و زمینه ساز تحریک بیشتر قیمت دلار شوند.

در واقع در زمان صعود قیمت ها، ممکن است عده ای از خریداران دریافت سود به صورت ریالی را از خالی فروشان نپذیرند؛ خالی فروشان به زبان ساده کسانی هستند که دلاری ندارند، ولی تصمیم دارند از انتظارات کاهشی خود به صورت ریالی کسب سود کنند.  

دمای بازارها در ۶ بهمن

اکو ایران هم در مطلبی (لینک) نوشت: بازار سرمایه که در روزهای گذشته اندکی مثبت شدن شاخص را تجربه کرده بود، امروز هم با شاخص مثبت رو به رو بود، اما بازار امروز چندان چنگی به دل نمی زد و تنها ۱۲۸۶ واحد رشد کرده بود.

سکه امروز، نسبت به روز قبل تغییر چندانی نداشت، اما باید دید در روزهای آتی سکه به ۱۱ میلیون می رسد یا  کانال ۱۰ میلیون تومان را ترک نخواهد کرد.

طلای جهانی در معاملات امروز، تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و امیدواری سرمایه گذاران به تصویب بسته محرک مالی جدید در آمریکا، اندکی افزایش یافت.