بیانیه سفرا و دیپلمات های ایرانی درباره انتخاب بایدن

15:38 - 1400/01/17
جمعی از معاونان و سفرای پیشین وزارت خارجه درباره انتخاب بایدن بیانیه دادند.

به گزارش «دنیای بورس»، به نقل از روزنامه شرق، با روی‌کار‌آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا، 41 معاون وزیر ادواری و سفرای پیشین جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای نوشتند: «اگر دولت جدید آمریکا تمایل دارد گام‌های اعتماد‌ساز و مثبتی را در رابطه با جمهوری اسلامی ایران بردارد، باید بداند که فرایند بازگشت به برجام از همان جایی آغاز می‌گردد که دولت ترامپ از آن خارج و تعهدات بین‌المللی آمریکا ناشی از برجام را نقض نمود. همان‌طور که رهبری معظم به صراحت اعلام کرده‌اند «اگر آنها به تعهدات خود باز‌گردند ما نیز بر‌می‌گردیم»».

در ادامه آمده است: «دولت آقای بایدن به‌خوبی آگاه است که احیای تحریم‌هایی که توسط دولت قبلی آمریکا با نقض تعهد برجامی خود صورت گرفت عملا موجب برقراری تحریم‌ها علیه مردم ایران و محروم‌نمودن آنان از حقوق حقه خود می‌باشد.

بر همین اساس دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل ارتکاب جنایات متعدد ضدبشری و نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بنیانی بشر و اعمال تحریم‌های ظالمانه ازجمله درخصوص دارو و غذا علیه مردم ایران و ترویج و حمایت از تروریسم دولتی ازجمله اعتراف صریح و آشکار وی در صدور دستور برای ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی باید محاکمه و مجازات شود».

همچینن آمده: «واضح است که جمهوری اسلامی ایران در مقطع کنونی، با اقتداری به‌مراتب بیش از سال ۲۰۱۶ میلادی در حوزه‌های دفاعی و فناوری پیشرفته زیر بار طرح موضوعات غیرمرتبط با برجام نخواهد رفت و اجازه گشودن باب جدیدی در مذاکرات را به هیچ طرفی نخواهد داد.

لذا از دولت جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم با درایت و سعه صدر با موضوع مذاکرات در چارچوب برجام و بدون عجله و با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت برخورد نماید. در فرایند رفع نقض و احیای تعهدات توسط آمریکا، جمهوری اسلامی ایران باید بر مواضع برحق خود ایستاده و پس از حصول اطمینان از رفع تحریم‌ها و طی فرایندی اعتمادساز به تعهدات قبلی برجامی خود به صورت متناسب و متضامن و متناظر بازگردد.

چنانچه تحریم‌های ظالمانه علیه مردم مقاوم ایران ادامه یابد، دولت جمهوری اسلامی ایران باید تا آنجایی که مصلحت ملی اقتضا کند به پیشرفت‌های علمی و دفاعی و پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود ادامه دهد».

توصیه‌های توییتری عارف به بایدن

محمدرضا عارف، در رشته توییتی درباره مهم‌ترین وظیفه بایدن نوشت: رئیس‌جمهور جدید آمریکا، کار سختی در پیش خواهد داشت تا بتواند اعتماد ازدست‌رفته را در جهان به دست آورد و نشان دهد سیاست‌های آمریکا از سیاست‌های تجاوزکارانه و زورگویانه سلف خویش فاصله گرفته است. مهم‌ترین و سنگین‌ترین وظیفه آقای جو بایدن، ترمیم خرابی‌ها و لطماتی است که دونالد ترامپ نژادپرست و جنایتکار برای مردم جهان و به‌ویژه مردم ایران رقم زده است.

به ‌نظر می‌رسد اروپا و دولتمردان جدید آمریکا خود را متعهد به دلجویی از ایران و مردمش می‌دانند. باید با برداشتن تحریم‌های تحمیلی و غیرقانونی، جبران خسارات و بازگشت بدون شرط به برجام، اثبات نمایند جنایات ترامپ استثنا بوده و تغییر جدی در رأی و نظر دولتمردان آمریکا به ‌وجود آمده است.

امید است  که با تلاش و تدبیر دولت جمهوری اسلامی، دل‌های ملتهب و رنج‌دیده مردم در ایران آرام گرفته و به ‌جای انتقام، همه با هم برای آرامش منطقه، همکاری و صلح و امنیت بین‌الملل گام‌های مشترک برداریم.