امروز برای دلار صف فروش تشکیل میشود؟

14:40 - 1400/01/17
آیا امروز برای دلار صف فروش تشکیل میشود؟

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصادنیوز نوشت: بسیاری از معامله گران بازار داخلی تا روز پنج شنبه باخت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نپذیرفته بودند.

با این حال، تایید کنگره آمریکا و قبول شکست از سوی ترامپ موجب شد که در نهایت این دسته از معامله گران نیز از انتظارات خود عقب نشینی کنند. نتیجه چنین اتفاقی، نزول قیمت دلار به زیر 25 هزار و 500 تومان و قرار گرفتن در محدوده 25 هزار و 400 تومانی بود. این اتفاق در حالی افتاد که در نیمه اول هفته، اسکناس آمریکایی عمدتا روند صعودی داشت و به بالای مرز 26هزار تومانی نیز قدم گذاشته بود.

 با قطعی شدن پایان فشار حداکثری ترامپ، جبهه فروشی در بازار دلار شکل گرفته است که انتظار عده ای از معامله گران برای نرخ های پایین تر را نیز فعال کرده است. با این حال، شماری از معامله گران باور دارند، خبری از موج دوم فروش در بازار ارز نخواهد بود و قیمت اسکناس آمریکایی در کانال 25 هزار تومانی باقی خواهد ماند.

دلیل انکار افت احتمالی دلار 

گروهی از معامله گران معتقدند، بازار مدت هاست برد بایدن را پذیرفته است و به واسطه همین موضوع بود که دلار از بالای 30 هزار تومان به کانال 25 هزار تومانی سقوط کرد. این گروه باور دارند، بازار ارز پس از یک واکنش آنی به مرور شرایط طبیعی خود را پیدا خواهد کرد و افت بیشتری را در واکنش به اعلام رسمی پیروزی بایدن ثبت نخواهد کرد.

سرنوشت بازار در دست روز شنبه

روز شنبه، تا حد زیادی سرنوشت ادعاهای افزایشی و کاهشی معامله گران مشخص خواهد شد. اگر دلار بتواند مرز 25هزار تومانی را حفظ کند، به احتمال زیاد دیگر خبری از فروش های سنگین نخواهد بود. با این حال، شکست به زیر 25 هزار تومانی می تواند هدف 23 هزار و 800 تومانی را فعال کند.

بخش زیادی از افت بستگی به روند قیمتی حواله درهم خواهد داشت. درهم روز پنج شنبه توانست بالای سطح 7 هزار و 50 تومانی باقی بماند. در صورتی که درهم بتواند مرز 7 هزار تومانی را حفظ کند، تقریبا بعید است که دلار به کانال 24 هزار تومانی نزول کند.

بازندگان اصلی بازارها

بازار سکه در هفته گذشته روندی مشابه با دلار داشت؛ روز سه شنبه سقف 12 میلیون و 260 هزار تومان را تجربه کرد و پس از آن دچار چنان ریزشی شد که حتی نتوانست از مرز 12 میلیون تومانی حفاظت کند. سکه در مجموع در هفته گذشته 1.9 درصد از ارزش خود را از دست داد، درست به همان اندازه ای که قیمت دلار کاهشی شد. با این حال، بازندگان اصلی بازارها در هفته گذشته معامله گران سهام بودند که افت 6.3 درصدی شاخص کل بورس را به چشم خود دیدند.