سیگنال اوپک به بازار نفت

14:32 - 1400/01/17
بازار نفت از جلسه اوپک پلاس استقبال کرد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد: شاخص‌های جهانی نفت اولین روز معاملاتی سال ۲۰۲۱ را با قدرت آغاز کردند. قیمت‌های طلای سیاه با انتظار احتمال حفظ سطح فعلی تولید توسط اوپک و متحدانش و همین‌طور امیدها به اینکه واکسن‌های کرونا بتوانند به جلوگیری از گسترش ویروس کمک کنند و بازگشت قدرتمند اقتصادی در ابتدای سال رخ دهد، به بالاترین سطوح چندین ماهه دست یافتند.

قیمت‌ها در این بازار همراستا با دیگر بازارهای مالی رشد کردند و برنت در بالاترین سطح به ۳۳/ ۵۳ دلار در هر بشکه رسید که بیشترین قیمت از مارس ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. نفت خام آمریکا نیز توانست به سطح ۸۳/ ۴۹ دلار بر بشکه برسد که بالاترین قیمت از فوریه ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

بهای برنت زمان تنظیم این گزارش‌(ساعت ۱۴:۵۰ به وقت تهران)، با ۷۵ سنت افزایش معادل ۴۵/ ۱ درصد به ۵۵/ ۵۲ دلار بر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدییت نیز ۴۷ سنت بالا رفت تا ۹۹/ ۴۸ دلار در هر بشکه معامله شود.

وارن پترسون، استراتژیست کالاها در ING به خبرگزاری رویترز گفت: «رفتار قیمت در روز گذشته نشان از این امر دارد که بازار فرض کرده اوپک پلاس‌(در جلسه دوشنبه خود) میزان محدودیت تولید را برای ماه فوریه ثابت نگه خواهد داشت.»

تا لحظه نگارش این گزارش هنوز خبری در مورد این جلسه منتشر نشده است. با این حال، رویترز از قول سه منبع گفته بیشتر کشورهای عضو ترجیح می‌دهند به دلیل تضعیف تقاضای سوخت ناشی از اعمال قرنطینه‌های جدید جهانی، افزایش تولید از فوریه را به زمانی دیگر موکول کنند.

اوپک و متحدانش تصمیم گرفتند ۵۰۰ هزار بشکه در روز به حجم تولید این ائتلاف از ابتدای ژانویه بیفزایند که این خود بخشی از برنامه پیشین آنها مبنی بر رشد ۲ میلیون بشکه‌ای عرضه با شروع سال ۲۰۲۱ است. با این حال، برخی اعضا نیاز به افزایش تولید را در شرایط گسترش ویروس کرونا زیر سوال برده‌اند.

تحلیلگر بی‌ان‌پی پاریباس، هری چیلینگوریان در این باره می‌گوید: «شروع سال جدید گروه اوپک پلاس را با چالش‌هایی مواجه می‌کند چراکه توازن ریسک‌ها برای ریکاوری تقاضای نفت تغییر یافته است.» او می‌افزاید: «گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس ممکن است با تحولات اخیر در شیوع کووید- ۱۹، ناچار به تغییر برنامه و به تاخیر انداختن کاهش محدودیت‌های داوطلبانه تولید بشود.»

محمد بارکیندو، دبیر‌کل اوپک یکشنبه در اظهاراتی گفت این گروه ریسک‌های رو به پایین زیادی برای تقاضای نفت در نیمه اول ۲۰۲۱ می‌بیند. وزیر نفت کویت نیز دوشنبه ‌عنوان کرد انتظار ریکاوری تدریجی تقاضای نفت به خصوص در نیمه دوم ۲۰۲۱ را دارد چراکه بسیاری از کشورهای سراسر دنیا شروع به توزیع واکسن می‌کنند.

بریتانیا روز دوشنبه شروع به واکسیناسیون مردمش با واکسن تولید دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا کرد. تضعیف شاخص دلار و فعالیت‌های قوی تولیدی در آسیا همچنین از قیمت نفت حمایت کردند.