استراتژی امروز | مهمترین نکته که سهامداران باید بدانند

14:29 - 1400/01/17
مهمترین نکته که سهامداران باید بدانند.
  • زهره صفری | کارشناس بازار سرمایه

یکی از کاربردهای تحلیل افقی، آن است که می‌توان با حذف اثر تغییرات پارامترهای مختلف، تنها اثر یک متغیر را در آن حفظ کرده و آنها را به‌صورت خالص با هم مقایسه کرد. یعنی سعی کنیم با حذف متغیرهایی که دیتای آنها را در دسترس داریم، اثر آنها را در عدد مورد مقایسه حذف کنیم. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید.

فرض کنید شرکت X در سال ۱۳۹۷ فروشی معادل ۳۰۰ میلیارد تومان داشته است و برای سال آتی پیش‌بینی کرده که بتواند ۵۰۰ میلیارد تومان فروش با افزایش نرخ ۱۵ درصدی داشته باشد. می‌دانیم که فروش معادل ضرب مقدار فروش در نرخ فروش است. حال در این پیش‌بینی ممکن است هم نرخ نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته باشد و هم مقدار فروش.

حال اگر بخواهیم بدانیم در این پیش بینی تغییر مقدار فروش چقدر است، می‌توانیم با حذف اثر افزایش نرخ، مقادیر فروش این دو سال را با هم محاسبه کنیم. کافی است از مبلغ ۵۰۰ میلیارد اثر افزایش نرخ ۱۵ درصدی را حذف کنیم. یعنی اگر شرکت اصلا افزایش نرخ نداشت، به اندازه چه مبلغی می‌فروخت؟ عددی حدودا معادل ۴۳۴.۷۸ میلیارد تومان.

این مبلغ، مبلغی است که در آن نرخ فروش سال ۱۳۹۸، معادل نرخ فروش سال ۱۳۹۷ در نظر گرفته شده است. پس تنها متغیر موجود در این عدد، مقدار فروش است. حال با ثابت بودن نرخ و حذف اثر تغییر آن، می‌توان مقادیر فروش را مقایسه کرد.

اگر عدد ۴۳۴.۷۸ را بر ۳۰۰ میلیارد تقسیم کنیم، می‌توانیم تغییر مقدار فروش را در این پیش بینی بفهمیم که در این مثال معادل حدودا ۴۵ درصد است. یعنی در این پیش بینی، فرض شده مقدار فروش حدود ۴۵ درصد رشد و نرخ فروش معادل ۱۵ درصد رشد داشته باشد.

لازم است بدانید که شاید در هیچ کتابی به این روش اشاره نشده باشد و صرفا حاصل تجارب شخصی باشد، اما این روش بسیار برای مقایسه مقادیر مختلف می‌تواند کاربردی باشد.