یک عرضه اولیه معدنی فلزی در راه است

14:26 - 1400/01/17
یک شرکت معدنی فلزی در آستانه عرضه اولیه در فرابورس است.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، جلسه بررسی پذیرش شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در فرابورس با حضور اعضای هیات پذیرش و مدیران شرکت‌های مختلف معدنی و فولادی دیروز یکشنبه ۱۴ دی‌ماه برگزار شد.

این شرکت اولین شرکت پروژه‌محور سهامی عام در صنعت به شمار می‌رود که برای تسریع در روند اجرا و بهره‌برداری پروژه‌ها تاسیس شده و نقش بسزایی در مدیریت بهینه و تامین مالی طرح‌ها ایفا خواهد کرد.

تجلی توسعه معادن و فلزات به همت هلدینگ «ومعادن» و حمایت ویژه ایمیدرو، وزارت صمت و سازمان بورس شکل گرفته و در مراحل بعدی غول‌های بزرگ معدنی همچون چادرملو و گل گهر در آن مشارکت کرده‌اند.

پروژه‌محور بودن این شرکت باعث می‌شود منابع مالی جذب شده به‌طور مستقیم وارد عرصه تولید شده و سودآوری و بهره‌وری بالاتری را برای سرمایه‌گذاری‌ها در پی داشته باشد.

مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی در این جلسه گفت: با توجه به اینکه بانک‌ها وام‌های بلند‌مدت نمی‌دهند و اصل، بهره و کارمزد در مدت نسبتا کوتاهی باید بازپرداخت شود.

همچنین، در مورد تامین مالی از ابزارهای بورس هم بهره باید ظرف سه یا شش ماه پرداخت شود، این وضعیت با ماهیت پروژه‌ها که نوعا به مدت زمان بیشتری برای رسیدن به سوددهی نیاز دارند، همخوانی ندارد. بنابراین مشارکت اشخاص در قالب پذیره‌نویسی بورس بهترین گزینه برای پروژه‌هاست.

وی افزود: حداقل ۵۱ درصد سهام این شرکت در اختیار سه شرکت توسعه معادن و فلزات، چادرملو و گل گهر خواهد بود و در صورت موافقت فرابورس حداکثر تا سقف ۴۹ درصد سهام به‌صورت عمومی پذیره‌نویسی خواهد شد.

علی‌اکبری همچنین گفت: برنامه شرکت تجلی برای افزایش سرمایه در مجموع ۶هزار میلیارد تومان است و بخشی از این سرمایه از محل مطالبات سهامداران تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات مالکیت ۴۸ درصد شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه، ۳۵ درصد شرکت تهیه و تولید شرق فولاد خراسان، ۳۲ درصد شرکت جاده، ریل، دریا (همراه) و ۳۰ درصد شرکت صبا امید غرب خاورمیانه را در اختیار خود دارد.

از میان این شرکت‌ها، آهن و فولاد سرمد ابرکوه برای پذیرش در بورس اقدام کرده و در حال طی مراحل قانونی و اداری برای حضور در بازار سرمایه است.

 به گفته علی‌اکبری، چهار پروژه بزرگ در قالب شرکت‌های مزبور شکل گرفته است که احداث کارخانه ۵/ ۲ میلیون تنی تولید کنسانتره سنگ آهن در منطقه سنگان (شرق فولاد خراسان) با پیشرفت ۲۴‌درصدی، احداث واحد کلاف‌سازی ۴۰۰ هزارتنی (با ۴۰ درصد پیشرفت) و کارخانه فولاد با ظرفیت ۶۰۰ هزارتن شمش (۳۵درصد پیشرفت فیزیکی) (سرمد ابرکوه)، طرح تولید یک میلیون تن آهن اسفنجی (سرمد ابرکوه) و احداث کارخانه گندله‌سازی کردستان با ظرفیت ۹۲۰ هزارتن (صبا امید غرب خاورمیانه) از جمله این پروژه‌ها هستند.

مدیرعامل فرابورس ایران و عضو هیات پذیرش در این جلسه گفت: بزرگان صنعت در شرکت تجلی در قالب سهامدار عمده حضور دارند و این به نوعی به منزله ضمانت اجرای پروژه‌هاست.