در مجمع « مادیرا » چه گذشت

14:25 - 1400/01/17
در مجمع فوق العاده «مادیرا» چه گذشت

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع ماشین‌‌های اداری ایران روز گذشته به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه برگزار شد. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، این مجمع به ریاست فرخ امیری و نظارت بابک ثقفی و محمدرضا شهیدی‌تبار به صورت حضوری و آنلاین تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه، رئیس مجمع با اشاره به چالش‌های تولید در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: نوسانات شدید ارزی در کنار شیوع ویروس کرونا، تاخیر در حمل و نقل کالا و خواب سرمایه را در بر داشت که با وجود تمام این چالش‌ها توانستیم کارخانه تولید ماشین‌ لباسشویی و کارخانه فوق مدرن  تولید یخچال را ظرف دو سال راه‌اندازی کنیم.

در ادمه این جلسه ثقفی، مدیرعامل مادیران به ارائه گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت پرداخت و گفت: کل مبلغ افزایش سرمایه شرکت مبلغ ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام شده که در دو مرحله به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش انجام خواهد شد.

وی در خصوص اصلاح ساختار مالی گفت: براساس ترازنامه شرکت در پایان سال مالی ۹۸ مادیران مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان جمع دارایی داشت. این در حالی است که در گزارش دوره ۹ ماهه منتهی به آذرماه امسال جمع دارایی‌های شرکت به مبلغ ۳‌هزار میلیارد تومان رسیده است. این افزایش جمع دارایی‌ در ارزیابی بنیادی شرکت تاثیر بسیاری دارد و قدرت ترازنامه یک شرکت را مورد توجه قرار می‌دهد.

به‌گفته وی، با برنامه‌های در دست اجرا جمع دارایی شرکت در پایان امسال به ۳۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل مادیران در ادامه گفت: بدهی شرکت در مقایسه با کل سرمایه ۱۸۰۰ میلیارد تومان است که ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات سهامداران عمده است و با این حساب نسبت بدهی شرکت به سرمایه مادیران معادل ۳۰ درصد است که این رقم نیز بسیار مناسب است.

وی در ادامه به میزان دارایی جاری مادیران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دارایی جاری مادیران ۲۵۰۰ میلیارد تومان است که در مقابل این دارایی جاری تنها ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی به چشم می‌خورد که این نسبت نیز بسیار مطلوب است.

مدیرعامل مادیران در ادامه در خصوص دارایی‌های پنهان شرکت تاکید کرد: مادیران صاحب برندهای ارزشمندی است که به پشتوانه این برندها فروش محصولات شرکت را شاهد هستیم؛ ولی این دارایی در ترازنامه لحاظ نمی‌شود. برندهای ایکس ویژن و مادیران امروز شناخته شده هستند و هر کدام از این نام‌ها موجب تمایل خریداران خواهد بود.

در همین حال مدیرعامل مادیران افزود: مادیران طی سه سال گذشته به دنبال توسعه شبکه توزیع و فروش بوده است به طوری که از ۳۰ نمایندگی به ۳۰۰ نمایندگی اختصاصی رسیده است. ضمن اینکه ۲۵۰۰ فروشگاه در سراسر کشور محصولات مادیران را به فروش می‌رسانند. در همین حال خدمات پس از فروش مادیران در سراسر کشور از طریق ۸۰۰ نمایندگی‌ها در حال انجام است و ۲۶۰۰ نفر در این نمایندگی مشغول به کار هستند.

ضمن اینکه مادیران نیروی انسانی  توانمندی دارد که سهم بالایی در توسعه شرکت داشته‌اند و طبق برنامه‌ریزی نیروی انسانی مادیران از ۱۶۰۰ نفر به ۲۵۰۰ نفر در سال آینده خواهد رسید.

مدیرعامل مادیران با تاکید بر اینکه انجام این افزایش سرمایه به شدت در تامین سرمایه در گردش و تقویت ترازنامه مادیران برای حضور در عرصه بین‌المللی موثر است، خاطرنشان کرد: مطابق گزارش توجیهی در صورت عدم انجام افزایش سرمایه فروش شرکت ۱۹۰۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت ۴۵۰ میلیارد تومان خواهد بود. اما در صورتی که افزایش سرمایه انجام شود برآورد می‌شود فروش شرکت به مبلغ ۲۴۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد و سود خالص شرکت به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی در خصوص همکاری با برندهای خارجی نیز تاکید کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های شرکت در حال تکمیل است و ما با برند TCL که سومین برند تولیدکننده دنیا است در ارتباط هستیم؛ این موضوع تجربه ارزشمندی برای مجموعه ما است که می‌تواند در صورت برداشته شدن تحریم‌ها نیز برای ما بسیار موثر باشد.

ثقفی در خصوص میزان فروش شرکت نیز خاطرنشان کرد: در تاریخ ۳۰ آذرماه ۹۸ فروش شرکت ۱۳ هزار قطعه از انواع لوازم خانگی بود که در حال حاضر فروش شرکت تا پایان آذرماه امسال ۵۶ هزار قطعه بوده و برآورد ما این است که تا پایان سال، ۸۰ هزار قطعه فروش داشته باشیم. در همین حال پیش‌بینی ما این است که برای سال آینده فروش ۲۰۰ هزار قطعه را محقق کنیم.

در پایان این  مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه شرکت  از مبلغ ۳۲۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۸۲۰۰ میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها (زمین، ساختمان، ماشین‌آلات و تاسیسات)  به مبلغ ۲۸۶۶ میلیارد و ۶۱۴  میلیون ریال معادل ۵۸/ ۸۹ درصد و سود انباشته  به مبلغ ۲۱۳۳ میلیارد و ۳۸۶  میلیون ریال معادل ۶۶/ ۶۶ درصد  به منظور اصلاح ساختار مالی، تصویب شد .

همچنین مجمع عمومی فوق‌العاده انجام افزایش سرمایه از مبلغ ۸۲۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۹ هزار  میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور تامین سرمایه در گردش موافقت و اختیار عملی کردن آن را به مدت ۲ سال به هیات مدیره تفویض کرد.