امروز معاملات سهام چگونه سپری شد

14:23 - 1400/01/17
امروز معاملات در بازار سهام چگونه سپری شد.

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصاد نیوز نوشت: حقوقی ها در سمت خرید معاملات اغلب نمادهای بزرگ بازار که سبزرنگ بودند، فعال بودند، آنچنان که در معاملات فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) ۶۷ درصد خریدها توسط حقوقی‌ها انجام شد.
 امروز شاخص‌های تابلوی بورس اندکی رشد کردند و معاملات بازار در تعادل نسبی قرار داشت. شاخص کل بورس هزار و 328 واحد رشد کرد و شاخص هم‌وزن 538 واحد افزایش یافت.

پیش گشایش بازار

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 116 نماد بازار صف خرید و 221 نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، پگاه گیلان (غگیلا) و مبین وان کیش (اوان) تعلق داشت و گروه خودروسازی بهمن (خبهمن)، بیمه دانا (دانا) و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) بیشترین صف فروش را داشتند.

رشد اندک شاخص‌ها

در ابتدای معاملات بورس امروز، شاخص کل روندی نزولی داشت و در یک ربع ابتدایی 9 هزار واحد پایین آمد. اما پس از آن صعودی شد و تا ساعت 10 و 30 دقیقه 12 هزار واحد رشد کرد. در دو ساعت پایانی معاملات شاخص بار دیگر تغییر جهت داد و در پایان معاملات، به رقم یک میلیون و 355 هزار واحد رسید تا رشد اندک هزار و 328 واحدی را ثبت کند.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز روندی مشابه شاخص کل را طی کرد و با سه بار تغییر جهت در نهایت 538  واحد رشد کرد و در رقم 455 هزار و 708  واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با رشد 87 واحدی به رقم 19 هزار و 310 واحد رسید.

در معاملات اغلب نمادهای بزرگ بازار که سبزرنگ بودند حقوقی‌ها در سمت خرید فعال بودند. در معاملات فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) 67 درصد خریدها توسط حقوقی‌ها انجام شد و در معاملات فولاد 49 درصد خریدها به حقوقی‌ها اختصاص داشت. در معاملات فملی و خودرو نیز 26 و 29 درصد خریدها به حقوقی‌ها تعلق داشت. 

افت قیمت 49 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 228 نماد رشد قیمت داشتند که 168 نماد بورسی و 60 نماد فرابورسی بودند. همچنین 238 نماد کاهش قیمت داشتند که 165 نماد بورسی و 73 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 47 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 49 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز نوری و تاپیکو نمادهای سبزرنگ تاثیرگذار بر شاخص بورس بودند و شستا و شپنا نمادهای قرمزرنگ بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

محصولات شیمیایی و فلزات اساسی دو گروه سبز بودند که اغلب نمادهای آن‌ها با رشد قیمت همراه بودند و عامل رشد شاخص شدند. 

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 16 هزار و 859 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز شنبه 1.4 درصد کاهش یافته است. اما ارزش معاملات خرد 26 درصد افزایش یافت و به رقم 14 هزار و 550 میلیارد تومان رسید.

تداوم خروج پول‌ حقیقی

امروز برای هفتمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در روز ‌یکشنبه 621 میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی را سهام شپنا داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 92 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، ایران خودرو (خودرو) و بانک آینده (وآیند) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 86 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 14 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد تقاضای بازار

امروز ارزش صف‌های خرید هزار و 216 میلیارد تومان شد که نسبت به روز ‌شنبه افزایش 42 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش 50 درصد کاهش یافت و به رقم 758 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) با صف‌ خرید 175 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)  و پگاه گیلان (غگیلا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 163 میلیارد تومانی داشت. پس از انرژی1، خبهمن (گروه خودروسازی بهمن)  و کاما (شرکت باما) بیشترین صف فروش را داشتند. 

تداوم حضور برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز یکشنبه شرکت دارویی برکت (با نماد معاملاتی برکت) برای دومین روز پیاپی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام برکت 522 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و پتروشیمی بوعلی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن ایران خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

سایپا صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا با تعداد یک میلیارد و 164 میلیون و 189 هزار و 372 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) تعلق داشت. بانک پارسیان و شرکت بین‌المللی توسعه ساخت (ثاخت) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.