بهره برداری از مخازن ذخیره سازی میعانات گازی پارس جنوبی

14:15 - 1400/01/17
از مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس‌جنوبی بهره برداری شد.

به گزارش «دنیای بورس»، ایرنا نوشت: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تکمیل عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری از دو مخزن ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی خبر داد.

محمد مشکین‌فام، مدیر‌عامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های جدید انبارش میعانات‌گازی پارس‌جنوبی، گفت: بر اساس برنامه مقرر، دو مخزن ذخیره‌سازی میعانات‌گازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی تکمیل و آماده پذیرش میعانات گازی شده و هم‌اکنون انبارش این محصول در یکی از این مخازن ادامه دارد.

وی به آمادگی مخزن دوم پالایشگاه این فاز برای انبارش میعانات‌گازی اشاره کرد و افزود: کار آماده‌سازی مخزن سوم نیز درحال انجام است و طبق برنامه، تا‌ پایان دی‌ماه امسال آماده بهره‌برداری می‌شود. واحدهای جانبی فاز‌۱۴ تا‌ پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مشکین‌فام با اشاره به بهره‌برداری از واحدهای جانبی پالایشگاه فاز‌۱۴ پارس‌جنوبی تا‌ پایان امسال، خاطرنشان‌ کرد: واحدهای جانبی پالایشگاه فاز‌۱۴ پارس‌جنوبی آماده راه‌اندازی بوده و به‌زودی واحد هوای ابزار‌دقیق وارد مدار تولید می‌شود.

او با اعلام این خبر که همه واحدهای یوتیلیتی به ترتیب عملیاتی می‌شوند، گفت: با برق‌دار شدن قریب‌الوقوع پست‌های برق پالایشگاه، واحد تا‌مین سوخت گازی (fuelgas) عملیاتی شده و شرایط تا‌مین و توزیع سوخت مورد‌نیاز واحدهای پالایشگاهی امکان‌پذیر می‌شود.

وی افزود: با اجرایی‌شدن این فعالیت‌ها، سایر سرویس‌های جانبی به‌ترتیب وارد مدار بهره‌برداری شده و مشعل پالایشگاه فاز‌۱۴ تا‌ پایان امسال روشن و گام مهمی برای ورود گاز خام به پالایشگاه این طرح برداشته می‌شود.

مشکین‌فام از تا‌مین و ورود قطعات موردنیاز ردیف‌های شیرین‌سازی پالایشگاه فاز‌۱۴ و ایجاد جبهه‌های کاری جدید خبر و ادامه‌داد: با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی ناشی از کرونا و شرایط تحریم، تا‌مین برخی از قطعات و شیرآلات باقی‌مانده با تا‌خیر جزئی مواجه شد که در حال پیگیری تا‌مین این اقلام هستیم تا‌ براساس تعهدات و برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده، نخستین ردیف شیرین‌سازی این فاز را وارد مدار تولید کنیم.

مشکین‌فام از مراحل پایانی تکمیل تست‌های برق و ابزار دقیق اسکله صادرات گاز مایع تنبک خبر داد و گفت: هم‌اکنون فعالیت‌های راه‌اندازی این پروژه در حال انجام است و امیدواریم تا‌ پایان دی‌ماه امکان بهره‌برداری از اسکله صادرات گاز مایع سرد فراهم شود.

وی افزود: با عملیاتی‌شدن یک پست اسکله ال‌پی‌جی این پروژه، امکان صادرات گاز مایع پالایشگاه‌های گازی سایت دو تحقق خواهد یافت.

او همچنین از راه‌اندازی مخازن گاز مایع پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا‌ ۲۴ پارس‌جنوبی تا‌ پایان امسال خبر داد و اظهار کرد: مطابق برنامه‌ریزی، برای هریک از پالایشگاه‌های این دو طرح، یک مخزن ذخیره‌سازی پروپان و یک مخزن ذخیره‌سازی بوتان تحویل بهره‌بردار خواهد شد.