واکسن کرونای ساخت ایران به 3 عدد رسید | پلتفرم واکسن ایرانی، روزهای آینده

14:14 - 1400/01/17
تعداد واکسن های کرونای ساخت محققان ایرانی که مجوز اخلاق برای ورود به مرحله آزمایش انسانی را دریافت کرده اند، تا پایان دی به سه واکسن می‌رسد.

به گزارش «دنیای بورس» و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، نخستین واکسن کرونای تولید محققان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) روز سه شنبه نهم دی ماه با تزریق روی سه داوطلب که همگی از وابستگان ستاد اجرایی هستند وارد مرحله آزمایش انسانی شد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اعلام وضعیت ۳ نفر دریافت کننده واکسن ایرانی کرونا گفت: طی ۲ ماه به ۵۳ نفر داوطلب دیگر واکسن تزریق می شود. آقای دکتر پیام طبرسی در خصوص آخرین وضعیت واکسن کرونا که دیروز به ۳ نفر تزریق شد گفت: ۳ نفری که دیروز به آنها واکسن کرونا تزریق شد تا کنون حالشان خوب اعلام شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس شیوه نامه های این طرح، ۳ نفر باید به مدت ۷ روز قرنطینه باشند، بیان کرد: در این قرنطینه یک هفته‌ای آزمایش هایی به انجام می‌رسد و اگر عارضه‌ای نداشته باشند به مرحله دوم تزریق خواهند رفت.

 عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به این سؤال که این واکسن چه زمانی و طی چه روندی به ۵۳ نفر باقیمانده تزریق می‌شود، عنوان کرد: به این ۵۳ نفر، طبق شیوه نامه ها طی دو ماه واکسن به عنوان آزمایش انسانی تزریق خواهد شد. محقق طرح تولید واکسن ایرانی کرونا خاطر نشان کرد: این طرح شیوه نامه ‌هایی دارد که تیم بر اساس آن پیش می‌رود.

 همزمان مسئولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خط تولید واکسن را هم در مرحله اول با ظرفیت یک و نیم میلیون دُز در ماه آماده کرده اند تا پس آزمایش موفق مرحله انسانی ، بلافاصله تولید انبوه واکسن کرونا آغاز شود.

به گفته مسئولان، از میان هفت گروه تحقیقاتی و دانش بنیان که روی واکسن کرونا تا کنون تحقیق کرده اند، واکسن کرونای دو گروه تحقیقاتی بزودی کد اخلاق را برای آغاز مطالعات انسانی از وزارت بهداشت دریافت خواهند کرد.

 بر اساس اطلاعات، یکی از این واکسن ها را گروه تحقیقاتی در موسسه رازی و دیگری در یک شرکت دانش بینان زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ثمر رسانه اند. 

این واکسن ‌ها بعد از طی کردن مرحله انسانی که حدود سه ماه طول خواهد کشید، باید وارد مرحله تولید صنعتی شوند و در حجم انبوه برای کل کشور واکسن کرونا تولید کنند.

اولویت، تامین واکسن کروناست؛ هم داخلی و هم خارجی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر توان دانشمندان ایرانی در ساخت واکسن کرونا، گفت: هیچ منافاتی میان تولید داخلی واکسن و خرید خارجی آن برای تامین نیاز مردم نیست.

آقای دکتر علیرضا رئیسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار سلامت گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما، افزود: تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و مجموعه دولت بر آن است که ما نباید از سایر کشور‌ها در تزریق واکسن کرونا عقب باشیم.

معاون امور بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: تولید داخلی واکسن کرونای داخلی را در حال پیگیری هستیم که تا به تولید انبوه برسد سه الی چهار ماه طول می‌کشد، یعنی تا بهار آینده واکسن کرونای ایرانی به دستمان نمی‌رسد.

 از ابتدا پیگیر خرید واکسن کرونای خارجی بوده ایم 

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: به همین دلیل راه‌های دیگری هم برای تامین واکسن کرونا پیگیری و از همان ابتدا موضوع کواکس که در مراحل آزمایشگاهی در جهان بود مطرح شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: ۷۰ کشور صندوق کواکس را تاسیس کردند که قسمتی از تولید شرکت‌های واکسن ساز برای سایر کشور‌ها اختصاص یابد و ما هم از ابتدا برای عضویت در آن اقدام کردیم و این درخواست رسمی دولت بوده است.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه از طریق خرید خارجی در مجموع تعداد زیادی واکسن کرونا به دستمان نخواهد رسید، تاکید کرد: برای گروه‌های آسیب پذیر و اولویت دار مثل سالمندان و گروه درمانی که ارتباط با کرونا دارند و ... پیگیری کرده ایم که حداقل تعدادی واکسن تا قبل از پایان سالجاری به دستمان برسد و تزریق کنیم.

 انتقاد از کارشکنی‌های آمریکا علیه مردم ایران 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا کارشکنی‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران را یادآور شد و گفت: در خرید واکسن کرونای خارجی هم گیر اصلی کارشکنی آمریکا بود.

آقای رئیسی افزود: برغم اینکه پول ما در خارج موجود برای واریز به کواکس موجود است، اما آمریکایی‌ها تاکید کردند که پول باید ابتدا وارد بانک‌های آمریکایی و به دلار تبدیل و سپس به حساب بعدی واریز شود.

معاون امور بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: اعتبار و اعتمادی در این زمینه به آمریکا نداریم و این احتمال بود که پول را بکوکه کنند، زیرا رئیس جمهورشان دزد سرگردنه است.

دکتر رئیسی گفت: این تجربه را در مورد واکسن آنفولانزا نیز داشتیم و ۵ میلیون واکسن را که از ترکیه قرار بود به کشور وارد شود، به دستور آمریکایی‌ها متوقف شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در کنار این کارشکنی‌های آمریکا، سایر کشور‌ها از جمله اروپایی‌ها هم مرعوب آمریکا و دنباله روی او هستند، البته هم اکنون کار‌ها در روال افتاده و در حال کار است.

 تصمیم گیری نهایی امتحانات مدارس با ستاد‌های کرونای استانی 

دکتر رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره امتحانات مدارس و الزام برخی مدارس به برگزاری امتحان حضوری، گفت: امتحانات مدارس با دانشگاه‌ها متفاوت است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در دانشگاه‌ها دانشجویان غیربومی نیاز به خوابگاه دارند، اما مدارس در محل و تعداد کلاس‌ها زیاد است و معمولا ایجاد فضای مناسب برای امتحان فراهم است.

اقای رئیسی گفت: مثلا یک کلاس ۳۰ نفری اگر امروز امتحان دارد می‌تواند از ۲۰ کلاس مدرسه در همان یکروز و دو ساعت امتحان استفاده کند و فضا زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط سختی هستیم باید حتما غافل نشویم که برخی از تصمیمات اگر دقیق اجرا شود مانع بی عدالتی می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امتحان حضوری زمانی که رقابت است نوعی عدالت است، تاکید کرد: تصمیم گیری در این زمینه به عهده ستاد کرونای استانی گذشته شده است که در خصوص برگزاری حضوری یا غیرحضوری بودن امتحانات تصمیم گیری می‌کنند.

رونمایی از پلتفرم‌های ساخت واکسن کرونا در روز‌های آینده

دکتر زالی از رونمایی چندین نوع پلتفرم ساخت واکسن کرونا متفاوت از واکسن فعلی که آزمایش انسانی آن اغاز شد؛ در چند روز اینده خبر داد.

علیرضا زالی امروز در رزمایش شهید سلیمانی با عنوان کنترل همه گیری کرونا در محله مشیریه تهران گفت: آزمایش واکسن تولید داخلی کرونا که دیروز صورت گرفت، سرآغاز تولید تعداد زیادی از انواع واکسن‌های کرونا در کشور خواهد بود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اضافه کرد: در روز‌های پیش رو فناوری ساخت واکسن کرونا با پلتفرم‌های دی. ان.‌ای و آر. ان. ای، پروتئین ساب یونیت و نوترکیب که در موسسه‌های علمی و با سابقه کشور به مرحله انسانی نزدیک شده است، به بهره برداری خواهد رسید.

دکتر زالی با بیان اینکه ساخت واکسن چندین بال علمی دارد که هم اکنون در کشور در مرحله اجراست، افزود: ساخت و تولید این واکسن‌ها نشان می‌دهد که کشورمان در حوزه تولید داخلی واکسن با سرعت به سمت جلو در حرکت است، اما از آنجایی که جمعیت کشورمان زیاد و فرایند ساخت واکسن‌ها زمان بر است از دولت می‌خواهیم، واردات واکسن‌های کرونا را سرعت بخشد تا به گروه‌های پرخطر و اولویت دار، تزریق شود.

وی تصریح کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا به خاطر پیچیدگی این ویروس بسیاری از شرکت‌های واکسن ساز دنیا اقدام به ساخت واکسن کردند که ۱۵۶ شرکت بزرگ علمی و تحقیقاتی جهان که سابقه واکسن سازی داشتند وارد عمل شدند و تنها ۱۰ درصد از این شرکت‌ها توانستند به مراحل بعدی ساخت واکسن برسند و کشور ما با وجود دانش علمی بالا در این زمینه موفق عمل کرده است.

طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی با موفقیت به پیش می‌رود

فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا کلانشهر تهران در ادامه با بیان اینکه طرح محله محور شهید سلیمانی با عنوان کنترل همه گیری کرونا با موفقیت به پیش می‌رود، گفت: این یک طرح مردمی موفق است که به کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر در کرونا کمک شایانی کرده است.

دکتر زالی اضافه کرد: شهید سردار سلیمانی نماد ملی ما در عرصه‌های خودباوری و عزت است که با تواضع و مردم داری توانست به این مرحله از محبوبیت برسد.

وی تاکید کرد: اگر امروز مردم دنیا و همه مستضعفان جهان به شهید سلیمانی به عنوان شهید فراملی و ملی نگاه می‌کنند به خاطر روحیه مردم داری و سلوک ایشان بود که فارغ از جایگاه و مقامی که داشت با مردم احساسی و عاطفی برخورد می‌کرد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ردیابی و شناسایی بیماران کرونایی را از راهبرد‌های اصلی طرح شهید سلیمانی عنوان کرد و گفت: در این طرح همه مردم، بسیجی‌ها و کادر درمان مشارکت دارند که در مرحله اول شاهد پیشگیری از کرونا بودیم و در مراحل دیگر ردیابی و شناسایی بیماران کرونایی و کنترل شدت این ویروس هستیم.

وی تاکید کرد: در این طرح شاهد شکل گیری فعالیت‌های گروهی، مشارکت جمعی، همدلی و همگرایی مردم هستیم که به محله‌های تهران دوباره هویت و عزت بخشید پیش از این در شهر تهران در حوزه بهداشت و درمان در بعضی از محله‌ها مشکل ساختاری داشتیم که با همکاری سپاه و بسیج شاهد شکل گیری مویرگی بهداشتی در محله‌های شهر هستیم.

زالی گفت: طرح شهید سلیمانی به محله‌ها عاطفه انسانی را دوباره هدیه داد و بسیجی‌ها به عنوان سفرای سلامت در کنار مدافعان سلامت و کادر درمانی قرار گرفتند و خدمات پیشگیرانه و درمانی ارائه کردند.