شرط اصلی آزادسازی قیمت خودرو + جزییات

14:08 - 1400/01/17
شرط اصلی آزادسازی قیمت خودرو چیست.

به گزارش «دنیای بورس»، فارس نوشت: یکی از مشاوران شورای رقابت در حالی از موافقت این شورا با آزادسازی قیمت‌گذاری برخی خودروها خبر داده که به گفته فعالان صنعت خودرو، این موضوع برای اجرایی شدن نیازمند مصوبه سران قوا است و تاکنون اتفاقی در این مورد نیفتاده است.

آزادسازی قیمت خودرو هر چند وقت یک‌بار از سوی فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی مطرح می‌شود و تاکنون در سطوح مختلفی اتفاق افتاده که واگذاری قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۰ میلیون تومان در سال‌های قبل از جمله آن است.

اخیرا نیز آزادسازی قیمت خودروها از سوی تولیدکنندگان درخواست شده و در این راستا جلسات مختلفی با راهبری سازمان گسترش برگزار شده است.طبق طرحی که در جلسات ایدرو (سازمان گسترش) نهایی شده، پیشنهاد شده که قیمت گذاری ۴۵ درصد خودروهای داخلی آزاد شود و خودروسازان خودشان تعیین‌کننده قیمت این محصولات باشند.

توجیه وزارت صنعت این است که خودروهای مونتاژی داخل رقیبی برای این خودروها است. همچنین قرار است قیمت ۵۵ درصد خودروها نیز توسط شورای رقابت تعیین شود.

یک مقام مسوول در صنعت خودرو با بیان اینکه تاکنون خبری از آزادسازی قیمت خودرو نیست و این مساله هم به خودروسازان و قطعه‌سازان ابلاغ نشده است، گفت: برای آزادسازی قیمت‌ها، موضوع باید به تصویب سران قوا برسد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو در سال ۹۰ نیز با مصوبه شورای سران و شورای اقتصاد اتفاق افتاده بود.این موضوع قرار بود در جلسه هفته پیش سران قوا مطرح و تصویب شود؛ اما این اتفاق نیفتاد و تا این لحظه مصوبه‌ای از سوی سران قوا در این باره صادر نشده است.