نقشه نیمروز 8 آذر 99

تحلیل بورس امروز | دو روز آخر هفته

14:08 - 1400/01/17
واگرایی شاخص ها همچنان ادامه دارد اما امروز این روند برعکس شد. دوباره بورس بازان توجه خود را از سمت کوچک‌ترها به سمت بزرگ‌تر چرخاندند.
تحلیل بورس امروز | دو روز آخر هفته

دنیای بورس | واگرایی دو شاخص مهم بورس، امروز نیز تکرار شد با این تفاوت که شاخص کل حدود 1.3 درصد رشد داشت و با ارتقا 18 هزار واحدی تا ارتفاع یک میلیون و 437 هزار واحد صعود کرد. اما شاخص‌کل هم‌وزن با افت 0.64 درصدی مواجه شد.

آن چه در معاملات امروز خودنمایی می کرد، عملکرد مثبت نمادهای شاخص‌ساز بود به نحوی که اغلب نمادهای لیدر در گروه چند رشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی، خودرویی و پالایشی در محدوده سبز معامله شده و برخی نیز به صف خرید رسیدند.

در این میان صف خرید نمادهایی همانند «شستا»، «شپنا» و «کگل» تا پایان بازار باقی ماند و نمادهایی همانند «خودرو» و «خساپا» نیز بالاتر از 4 درصد مثبت، نوسان داشتند. با این حال ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 14 هزار میلیارد تومان رسید که افت 3 هزار میلیارد تومانی نسبت به دو روز گذشته دارد.

حجم معاملات در دو نماد «خودرو» و «خساپا» بیشتر از یک میلیارد سهم بود تا به ترتیب بیشترین حجم معاملات روزانه را به ثبت رسانده باشند.

در لیست پر حجم ترین نمادها، جای نمادهای گروه بانکی خالی بود چرا که نمادهای مطرح این گروه همانند «وتجارت»، «وبصادر» و «وبملت» جهت بررسی وضعیت اطلاعاتی ناشر حداکثر تا تاریخ 21 دی ماه به حالت تعلیق در آمدند.

در جلسه روز گذشته هیات دولت ، وزارت اقتصاد (سازمان خصوصی سازی) مکلف گردید مجموعاً معادل مبلغ ۴۳۵ هزار میلیارد ریال از باقی مانده سهام متعلق به دولت در شرکت های پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس و شرکت های سرمایه گذاری ملی ایران، تولید تجهیزات سنگین – هپکو و ایران ترانسفو را به بانک های ملت، صادرات و تجارت واگذار نماید. در نتیجه تا زمان شفاف سازی این مصوبه بر عملکرد بانک‌ها، نماد آنها متوقف شد.

با توجه به عملکرد مثبت گروه پالایشی، «شپنا» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند. با توجه به اینکه نمادهای مطرح این گروه امروز در سقف قیمتی معامله می‌شدند، صندوق «پالایش» نیز بعد از مدت‌ها نوسان بیش از 5 درصد را تجربه کرد.

برای دومین روز، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به صف خرید رسید و حجم بالای تقاضا در این نماد به دیگر نمادهای شاخص‌ساز هم سرایت کرد. در پایان معاملات «شستا» در رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار گرفت.

وضعیت دیگر بازارهای موازی با بازار سرمایه همانند روزهای گذشته دنبال شد. دلار در بازار متشکل ارزی 25400 تومان و در بازار آزاد 25800 تومان مبادله شد. بهای هر قطعه سکه طرح جدید نیز در محدوده 11 میلیون و 900 هزار تومان قرار داشت.

با توجه به کاهش دامنه نوسان در این بازارها، سرمایه گذاران همانند گذشته (به خصوص در محدوده مهر و آبان) قیمت ارز و طلا را دنبال نکرده و حداکثر روی یکی دوبار قیمت آن را بررسی می کنند.