روزهای خوش در انتظار بورس است؟

14:03 - 1400/01/17
روزهای خوش در انتظار بازار سرمایه است.

به گزارش «دنیای بورس»، ابراهیم بهادرانی، مشاور رییس اتاق بازرگانی در گفت و گو با همفکران با بیان اینکه مشکل به وجود آمده در بازار سهام ناشی از رشد بی رویه ای بود که در پنج ماه نخست سال جاری شاهد آن بودیم، گفت: با توجه به وضعیت پیش آمده در بورس اقداماتی با کمک صندوق توسعه ملی و بازارگردان ها برای بهبود روند معاملات بازار و جلوگیری از ریزش دوباره شاخص بورس در دستور کار گرفت که تا حدودی باعث کاهش تلاطم ها در بازار شدند.

وی افزود: از همان ابتدا و در مقابل رشد شتابان شاخص بورس باید اقدام هایی برای ایجاد تعادل در معاملات بازار صورت می گرفت و نباید اجازه چنین رشدهایی به بازار داده می شد.

به گفته بهادرانی، در چند ماه گذشته رشد شاخص بورس به میزانی رسید که با متغیرهای کلان در کشور همخوانی نداشت.

مشاور رییس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه بازارگردان ها اکنون به دنبال حمایت از بازار و معاملات آن هستند، افزود: مسوولان حاضر در بازار باید به این موضوع واقف باشند که اقدامات صورت گرفته تا حدی می تواند کمک کننده به روند معاملات بازار و بازگشت رشد باشند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون باید در مقابل عرضه هایی که در بازار وجود دارد تصمیمات درستی را اتخاذ کرد تا بتوان دوباره شاهد بازگشت شاخص بورس به مسیر اصلی خود باشیم.

بهادرانی با اشاره به اینکه روند معاملات بورس وابسته به شرایط اقتصادی حاکم در کشور است، گفت: با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمال ورود دوباره به برجام افزایش پیدا کرده است، این موضوع به دلیل افزایش ها احتمال ها در زمینه کاهش قیمت دلار، بر روند بازار تاثیرگذار بود و منجر به افت دوباره شاخص بورس در چند روز اخیر شد.

مشاور رییس اتاق بازرگانی اظهار داشت: تغییر نرخ ارز بر شرکت‌های حاضر در بورس مانند فولاد و پتروشیمی که صادرات محور هستند اثرگذار خواهد بود، به همین دلیل اخبار منتشر شده باعث شد تا اقبال به سمت سهام شرکت های بزرگ کاهش پیدا کند و بازار دوباره در مسیر نزولی قرار بگیرد.

روزهای خوش در انتظار بازار سرمایه

وی روند معاملات بورس را پیش بینی کرد و گفت: در بلندمدت روزهای خوشی در انتظار بازار سرمایه است و سهامداران نباید با کوچکترین اصلاحی در بازار نسبت به رشد آن ناامید شوند و تصمیم به خروج هیجانی از بازار بگیرند.

بهادرانی با بیان اینکه در کوتاه مدت ممکن است شاهد وجود نوسان و اصلاح شاخص بورس باشیم، افزود: تصویب لایحه بودجه سال1400 باعث می شود تا کشور از لحاظ تولید نفت و انتقال ارز در موقعیت بهتری قرار بگیرد که به مراتب این مسایل بر روند بازار تاثیرگذار خواهند بود.

مشاور رییس اتاق بازرگانی اظهار داشت: در کنار لایحه بودجه، بررسی FATF د رمجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد و زمینه بازگشت رشد به بازار را فراهم کند.

وی با اشاره به رشد 47 درصدی رقم بودجه برای سال 1400 گفت: در لایحه بودجه به صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت اشاره شده است که همه این ها زمینه رونق کشور و به مراتب بازار سرمایه را فراهم می کند، به شرط آنکه این لایحه بتواند به مرحله تصویب نهایی برسد.

اقدامات تاثیرگذار در بهبود معاملات بورس

مشاور رییس اتاق بازرگانی به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس گفت: نظارت در بازار باید تقویت پیدا کند و سازمان بورس باید مانع رشد بیش از حد سهم هایی شود که در اثر شایعات در مسیر روند صعودی قرار گرفته اند.

به گفته وی، در صورت تصویب FATF د رمجمع تشخیص مصلحت نظام، بازار سرمایه به دلیل بهبود وضعیت صادرات و فراوانی ارز در کشور از دیگر بازارها پیش می گیرد.

بهادرانی خاطرنشان کرد: با وجود شرایط تلاطمی در بازار سرمایه اما این بازار نسبت به بازار ارز و طلا روند منطقی تر را دارد و می تواند نسبت به آن بازارها روزهای بهتری را تجربه کند.