پیش بینی بورس هفته / تزریق سرمایه به بازار

17:46 - 1403/05/26
اکوایران: شورای عالی بورس مجوز تزریق سرمایه به بورس تهران را صادر کرده است. آیا قیمت‌ها در بازار صعودی خواهند شد؟

به گزارش اکوایران، در هفته اخیر بورس تهران در مجموع روند ریزشی داشت و متأثر از محدودیت یک درصدی دامنه نوسان قیمت سهام، ارزش معاملات نیز در سطح پایینی بود. 

 

در روز شنبه شاخص کل بورس تهران هزار و 121 واحد رشد کرد و 170 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. 

روز یکشنبه نیز شاخص 466 واحد پایین آمد و 107 میلیارد تومان سرمایه خارج شد. روز دوشنبه شاخص 4 هزار و 721 واحد افت کرد و 327 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.

سه‌‌شنبه شاخص 7 هزار و 34 واحد رشد کرد و سیزدهمین روز شاهد خروج سرمایه از بازار بودیم که رقم آن 351 میلیارد تومان بود. 

اما روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران 7 هزار و 34 واحد بالا آمد و 43 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

بنابراین در هفته اخیر شاخص در مجموع 4 هزار و 462 پایین آمد و افت 0.2 درصدی را ثبت کرد. شاخص کل هم وزن نیز در مجموع 2 هزار و 110 واحد ریزش کرد و افت 0.3 درصدی را ثبت کرد. 

همچنین ارزش معاملات خرد سهام پایین‌تر از هفته پیشین بود. در هفته اخیر میانگین ارزش معاملات خرد هزار و 683 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 628 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 36 درصدی داشته است. 

در هفته اخیر در مجموع 912 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که نسبت به هفته پیش افت 64 درصدی داشته است.

به نظر می‌رسد عامل رکود معاملات در هفته اخیر محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام بود. اما با خبرهای مثبتی که در روزهای اخیر منتشر شد بازار در روز چهارشنبه رشد کرد. 

پس از برگزاری جلسه شورای عالی بورس، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، خبر از حمایت نظام بانکی از بازار سرمایه داد. او گفت: «از فردا (چهارشنبه) به بانک‌ها ابلاغ می‌کنیم که 5 همت سهم از بورس بخرند مشروط بر این که محدودیت های قانونی خرید سهم توسط بانک‌ها در مقطع فعلی مورد چشم پوشی همه ارکان ذی ربط قرار گیرد.»

فرزین گفت: «همچنین تکلیف می‌کنیم که تا سقف 45 همت برای کارگزاری‌ها و صندوق تثبیت بازار سرمایه اعتبار با نرخ حداقلی برای حمایت از بورس و سهام توسط سیستم بانکی در نظر گرفته شود.»

پس از آن،  محمود گودرزی، در جلسه انتشار اوراق اختیار فروش تبعی بیمه سهام با بیان اینکه مدتی پیش با توجه به شرایط بازار، پیشنهاداتی از سوی بورس تهران برای اعضای هیات مدیره سازمان بورس از جمله بیمه سهام ارائه شد که با استقبال اعضای هیئت مدیره سازمان مواجه و نهایتا چارچوب کلی آن در شورای عالی بورس نیز تصویب شد، گفت: لیکن با توجه به شرایط و تنگنای مالی که ناشران درگیر آن هستند، سازمان بورس به شورا پیشنهاد داد که در کنار انتشار بیمه سهام از سوی سهامداران عمده ۳۲ ناشر بورس تهران، صندوق تثبیت بازار نیز ۵۰ درصد از پوشش بیمه را بدون ارائه تضامین و وثایق برعهده بگیرد.

همچنین، رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در جلسه با مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بازار که با هدف بررسی طرح انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با هدف تامین مالی به مبلغ ۵ همت برگزار شد، اعلام کرد: با توجه به جریان فعلی بازار، اکنون به دنبال ایجاد یک شرایط پایدار در بازار هستیم.

بنابراین با توجه به اینکه بازار سیگنال مثبت مهمی دریافت کرده، به نظر می‌رسد بازار نیروی محرکه‌ی جدیدی برای رشد یافته است. 

پیش بینی بورس هفته / تزریق سرمایه به بازار16