رئیس کنفدراسیون صادرات در گفتگویی بیان کرد

خوب و بد بخشنامه ارزی

11:29 - 1400/01/25
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این که هرگونه چند نرخی، رانت و فساد ایجاد می‌کند، گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که بانک مرکزی بتواند بازار را مدیریت کند.

فارس: محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که آیا اعلام نرخ 3 هزار و 600 تومان دلار در دستورالعمل ساماندهی بازار ارز که توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است، موجب پدید آمدن ارز 3 نرخی می‌شود، گفت: این دستورالعمل دارای نکات مثبت و همچنین نکاتی است که می‌توان به آن انتقاداتی را وارد کرد. 
وی تصریح کرد: از جمله نکات مثبت آن این است که گشایش اعتبار به موجب این بخشنامه برای واردکنندگان کالا به میزان 10 درصد رسیده است و 90 درصد باقی آن، در زمان ارائه اسناد و تسویه پرداخت می‌شود. لاهوتی با بیان اینکه دستورالعمل مذکور، نرخ دلار را با قیمت 3 هزار و 600 تومان تضمین کرده، اظهار داشت: با توجه به اینکه گشایش اعتبار در بانک‌ها قبلاً مبنایش نرخ سامانه سنا (سامانه نرخ ارز) بانک مرکزی بود، در حال حاضر عملاً در سیستم بانکی یک نرخ مبادله‌ای و یک نرخ 3 هزار و 600 تومان علی‌الحساب داریم. 

وی در ادامه با انتقاد از اینکه با این بخشنامه، ارز 3 نرخی شده است، گفت: هدف دولت حرکت به سمت تک‌نرخی کردن ارز بود، اما با دستورالعمل مذکور، از هدف مذکور فاصله می‌گیرد،رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین بیان داشت: که اگر پیش‌بینی بانک مرکزی نرخ 3 هزار و 600 تومان برای دلار آزاد بوده است، به نظرم بهتر بود نرخی اعلام نمی‌شد و با تنظیم بازار و عرضه و تقاضا در بازار، نرخ ارز آزاد به 3 هزار و 600 تومان می‌رسید، اما با توجه به اینکه سامانه سنا هم‌اکنون نرخ 3 هزار و 850 تومان را نشان می‌دهد، این عدد برای نرخ ارز جای نقد دارد. 
متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.