متال بولتن آینده تحلیل کرد

آینده فلزات از دوربین ترامپ

21:11 - 1400/01/17

پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در 9 نوامبر، فلزات پایه با لیدری مس نسبت به این امر واکنش مثبتی نشان دادند. اما آیا این رالی قیمت‌ها متناسب با تغییرات واقعی است؟

محرک اصلی این روند صعودی، برنامه‌های اقتصادی ترامپ است، جایی که قرار است به صورت هم‌زمان اصلاحات مالیاتی (کاهش قابل توجه نرخ مالیات) و افزایش بودجه دولت (برای توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها) انجام شود. ترامپ قصد دارد در یک برنامه 10 ساله هزار میلیارد دلار در زیرساخت‌ها هزینه کند. پروژه‌هایی که علاوه بر افزایش اشتغال و رشد اقتصادی آمریکا، تقویت تقاضای فلزات را نیز به همراه دارد.

با توجه به آنکه کنترل کاخ سفید و هر دو مجلس آمریکا در اختیار هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه ترامپ است، روند انجام این اقدامات با مقاومت کمتری مواجه خواهد بود. با این حال، وعده‌های ترامپ در زمینه ایجاد محدودیت‌های تجاری، تهدیدی برای اقتصاد جهان محسوب می‌شود. وی می‌خواهد شغل‌های بخش کارخانه‌ای آمریکا را نجات دهد. ترامپ بارها چین را به دلیل صادر کردن محصولات ارزان به این کشور متهم کرده و وعده داده در آمریکا تعرفه 45 درصدی بر محصولات وارداتی از چین وضع می‌کند. این در حالی است که چین و سایر شرکای تجاری نیز در مقابل این عمل می‌توانند تعرفه سنگینی بر محصولات آمریکایی اعمال کنند. مساله‌ای که می‌تواند به جنگ تجاری کشورها تبدیل شده و رشد اقتصادی این کشورها را تضعیف کند.

مساله دیگر، بحث فدرال رزرو است. بانک مرکزی آمریکا احتمال دارد روند افزایش نرخ بهره را تسریع کند، به ویژه اگر وعده‌های مالیاتی ترامپ عملی شود که خطر افزایش بدهی‌های دولت و تورم را در پیش دارد. مساله‌ای که با افزایش ارزش دلار، اثری منفی بر قیمت فلزات پایه دارد.

بنابراین، مشاهده می‌شود سیاست‌های ترامپ می‌تواند اثرات مثبت و منفی متعددی برای فلزات داشته باشد و باید دید در بلندمدت شرایط بنیادی کالاها چگونه از این موضوعات متاثر می‌شوند. مساله‌ای که کاملا بستگی به نحوه اجرای وعده‌های ترامپ در دوران ریاست جمهوری وی دارد و واضح است فلزات خیلی زود و بیش از اندازه واکنش مثبت به سیاست‌های احتمالی ترامپ نشان داده‌اند.