چه خبر از کدال؟ تأثیر افزایش نرخ گاز بر شرکت های پتروشیمی

15:45 - 1402/04/19
شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) اعلام کرد که در راستای ایفای تعهدات این شرکت و رعایت دستورالعمل افشا شرکت ها ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به نامه معاون برنامه ریزی وزارت نفت در خصوص نرخ خوراک دریافتی طی ماه های آبان تا اسفند 1401 که به این شرکت اعلام شده است، پس از بررسی های لازم اثرات سود و زیانی این رویداد به مبلغ 1078 میلیارد تومان (مثبت) می‌باشد.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) اعلام کرد که در راستای ایفای تعهدات این شرکت و رعایت دستورالعمل افشا شرکت ها ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به نامه معاون برنامه ریزی وزارت نفت در خصوص نرخ خوراک دریافتی طی ماه های آبان تا اسفند 1401 که به این شرکت اعلام شده است، پس از بررسی های لازم اثرات سود و زیانی این رویداد به مبلغ 1078 میلیارد تومان (مثبت) می‌باشد.

شرکت پتروشیمی خراسان نیز بیان داشت نرخ گاز بهای مصرفی این شرکت از تاریخ 29 خرداد به ازای هر متر مکعب گاز خوراک 7 هزار تومان و به ازای هر متر مکعب گاز سوخت 4 هزار تومان محاسبه خواهد شد.

همچنین شرکت پتروشیمی شیراز از تغییر بیش از 10 درصد در نرخ خرید مواد اولیه خبر داد. این شرکت همچون شرکت پتروشیمی خراسان بیان کرد؛ نرخ گاز بهای مصرفی این شرکت از تاریخ 29 خرداد به ازای هر متر مکعب گاز خوراک 7 هزار تومان و به ازای هر متر مکعب گاز سوخت 4 هزار تومان محاسبه خواهد شد که برآورد مبلغ بهای تمام شده شرکت تا پایان سال 1402 با توجه به افزایش نرخ به میزان 2418 میلیارد تومان خواهد بود.

شرکت سیمان فارس بیان کرد؛ نرخ گاز بهای مصرفی این شرکت از مورخ 29 خرداد 1402 به ازای هر متر مکعب 1000 تومان ( با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و عوارض 1250 تومان ) محاسبه می شود. با توجه به برآورد مصرف گاز این شرکت از تاریخ افزایش نرخ تا پایان اسفند سال 1402 افزایش در بهای تمام شده محصولات به میزان 30 میلیارد تومان خواهد بود.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس (بفجر) و شرکت مبین انرژی خلیج فارس نیز شرکت هایی بودند که از ابلاغ تعرفه نرخ گاز 7 هزار تومانی و نرخ گاز خوراک 7 هزار تومانی خبر دادند.

شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) در 3 ماهه منتهی به سود خالص معادل 28 میلیارد تومان رسیده که رشد 49 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.

شرکت فنرسازی زر (خزر) از فروش محصولات به شرکت خارج از گروه سایپا خبر داد.

شرکت تولیدی چدن سازان (چدن) علت رشد سود عملیاتی را با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در دست اقدام برای افزایش ظرفیت، ناشی از تولید و فروش شرکت، افزایش صادرات، افزایش در سایر درآمدهای عملیاتی بابت سود حاصل از تسعیر ارزی و نیز کاهش هزینه های تولید مطرح کرده است.

شرکت  کارخانجات پارس الکتریک (لپاس) نیز افزایش 50 درصدی سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل به دلیل افزایش تعداد تولید و فروش محصولات و افزایش نرخ مبلغ اجاره بها بوده است.

شرکت پتروشیمی آبادان (شپترو) اعلام کرد؛  باتوجه به ضرورت انجام تعمیرات اساسی از تاریخ 15 تیر تا 6 مرداد 1402 واحدهای تولیدی مجتمع از سرویس خارج می شوند.

شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) اظهار کرد:علی رغم این که این شرکت به عمده تعهدات قراردادی خود در قبال شرکت برق منطقه ای زنجان به منظور تأمین انرژی مورد نیاز طرح اوره و آمونیاک زنجان عمل کرده است شرکت برق منطقه ای زنجان  فسخ قرارداد تأمین برق پروژه پتروشیمی زنجان را اعلام نموده است .

شرکت  گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) علت رشد سود را سود سهام تقسیمی شرکت های سرمایه پذیر و سود فروش سرمایه گذاری ها دانسته است.

شرکت سامان گستر اصفهان (ثامان) بیان کرد: قرارداد به صورت مشارکت با درصد 71.8 سهم سامان گستر اصفهان و قدرالسهم سرمایه گذار معادل 28.2 درصد از کل عرصه و اعیان با شراکت شرکت سامان اسکان نقش جهان منعقد و ابلاغ شده است.

اما نمادهای سهام‌داران فولاد، خفولا، چکارن، فزرین، لکما، سدبیر، آلومینا و حگردش خود را به مجمع‌عمومی و فوق‌العاده دعوت کردند.

هیأت مدیره شرکت روزدارو افزایش سرمایه 114 درصدی این شرکت از محل سود انباشته را به تصویب رساند. همچنین نماد کروی آگهی افزایش سرمایه خود را به ثبت رسانده است.