سه خبر مهم برای بازار دلار امروز

11:35 - 1402/03/16
معامله‌گران می‌گویند بازار ارز امروز می‌تواند در نوسانِ سه خبر باشد؛ نخست، ادعایی درباره ورود دو میلیارد دلار به ایران طی روز گذشته؛ دوم، احتمال رونمایی سپاه از یک موشک هایپرسونیک جدید آن‌هم همزمان با انتشار اخبار مذاکرات هسته‌ای و سوم، اخبار مثبت یا منفی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

 قیمت دلار که در ابتدای هفته و پشت خط شنبه با کاهش مواجه شده و به زیر کف قیمتی رفته بود، در دو روز تعطیلی از کف فاصله گرفت و به مرز 51 هزار تومان برگشت.

در روز شنبه خبر ورود دوباره هواپیمای عمانی، سیگنال تبادل زندانیان آمریکایی را داد و قیمت دلار با این دید تا مرز حمایت 50 هزار و 500 تومان کاهش پیدا کرد. پس از آنکه مشخص شد این هواپیما برای حضور تعدادی از مسئولان عمانی در سالروز ارتحال امام خمینی به تهران آمده و ربطی به تبادل زندانی نداشته، قیمت دلار هم به بالا برگشت.

به عقیده معامله‌گران، بازار ارز امروز - سه‌شنبه - می‌تواند تحت تاثیر سه خبر نوسان دهد. اولین خبر، ادعای یکی از اعضای اتاق بازرگانی است که هفته گذشته گفته بود در روز دوشنبه دو میلیارد دلار وارد ایران می‌شود. این خبر روز دوشنبه به بازار منتقل نشد و به نظرِ معامله‌گران اگر قیمت دلار گارد صعودی بردارد، بازارساز با این خبر می‌تواند جان افزایش را بگیرد.

دومین مساله، به موضوع خبر نظامی جدیدی برمی‌گردد که سپاه پاسداران قرار است رسانه‌ای کند. عده‌ای از معامله‌گران تصور می‌کنند این خبر درمورد رونمایی از یک موشک هایپرسونیک است. از نگاه آن‌ها چنین خبری همزمان با انتشار اخبار مذاکرات محرمانه هسته‌ای، بی‌معنی نیست.

خبر سوم هم درمورد نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که اگر نتیجه‌اش منفی باشد، می‌تواند باعث افزایش قیمت دلار شود و اگر نتیجه آن مثبت تلقی شود، قیمت دلار به کف 50 هزار تومان حرکت می‌کند.

در مجموع قیمت دلار در بازه 50 هزار و 500 تومان تا 51 هزار و 200 تومان گیر افتاده و نرخ از هر طرف که بشکند و تثبیت دهد، روند جدید به همان جهت شکل می‌گیرد. اگر نرخ دلار بالای 51 هزار و 300 تومان برود و یک روز تثبیت دهد، می‌تواند تا مرز مقاومت 52 هزار تومان بالا برود؛ اما باتوجه به فاند‌های خبری موجود در بازار، اکثر معامله‌گران معتقدند ظرفیت کاهش قیمت دلار بیشتر از افزایش آن است و به‌واسطه همین مساله، احتمال از دست رفتن کف حمایت 50 هزار و 500 تومان در بازار وجود دارد. اگر این کف از دست برود، حمایت بعدی برای دلار مرز روانی مهم 50 هزار تومان است.

معامله‌گران می‌گویند اگر به هر دلیل این کف از دست برود بازار با فشار فروش مواجهه می‌شود و احتمال کاهش بیشتر هم افزایش پیدا می‌کند. این دسته با اشاره به این موضوع که طی چند روز گذشته قیمت دلار بارها به 51 هزار و 200 تومان رسیده اما در شکستنش ناکام بوده، معتقدند این موضوع نشان‌دهنده نبودِ خریدار در بازار ارز است.