بازار فلزات پایه سبزپوش شد؛

شاخص دلار آمریکا سقوط کرد، فلزی‌ها منتفع شدند

16:55 - 1401/08/22
افت فراتر از حد انتظار تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه نوامبر با احتمال عقب‌نشینی فدرال رزرو از سیاست انقباضی به سود فلزات پایه تمام شد.

به گزارش اکوایران در معاملات آتی کامکس ظرف بازه زمانی یک هفته‌ای منتهی به روز جمعه یازدهم نوامبر آلومینیوم رشدی 5 درصدی قلع افزایشی 13درصدی،  نیکل رشدی 13 درصدی، سرب افزایشی 8 درصدی و مس رشدی 7درصدی را به ثبت رساندند و در نهایت نیز شاخص بهای فلزات در بورس لندن افزایشی 2 درصدی داشت. عقب‌نشینی تورم مصرف‌کننده در آمریکا برای ماه نوامبر بیش از آنچه انتظار می‌رفت با ایجاد امیدواری نسبت به کاهش سختگیری فدرال رزرو در سیاست انقباضی به سقوط حدود 4 درصدی شاخص دلار آمریکا تنها ظرف روز یک روز منجر شد و بازارهای مالی و کالایی دنیا سبزپوش شدند.

عقب‌نشینی تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی

تورم مصرف‌کنندگان آمریکایی برای ماه نوامبر امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 7.7 درصد اعلام شد؛ این درحالی بود که اقتصاددان تورم 8 درصدی را برای ماه نوامبر برآورد کرده بودند و به این ترتیب تورم برای آمریکایی‌های در ماه نوامبر به کمترین میزان پس از فوریه امسال رسید.

فدرال رزور در آخرین جلسه خود برای چهارمین مرتبه متوالی نسبت به افزایش 75 واحدی نرخ بهره اقدام کرد؛ پیش از آن نیز طرف سال جاری میلادی فدرال رزرو یک مرتبه 50 واحد و در مرحله ابتدایی 25 واحد نرخ بهره را افزایش داده بود؛ به این ترتیب نرخ بهره در آمریکا به 4 درصد رسید. در این شرایط با توجه به عزم فدرال رزرو در مهار تورم احتمال رشد یک مرحله‌ای دیگر در نرخ بهره برای ماه دسامبر نیز وجود دارد، در این شرایط کاهش تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به افزایش 50 واحدی نرخ بهره به جای رشد 75 واحدی آن امیدوار شده و به این ترتیب شاخص دلار آمریکا از کانال 109 واحدی به کانال 106 واحدی سقوط کرد.

بررسی کاهش محدودیت کرونایی در چین از سوی کمیسیون ملی بهداشت این کشور ظرف روز پایانی هفته موضوع دیگری بود که مزید بر علت شد تا با ایجاد امیدواری نسبت به بازگشت تقاضا از سوی چینی‌ها بر نرخ فلزات افزوده شود.

بازگشت مس به کانال 8 هزار دلاری

فلز سرخ ظرف سه روز پایانی هفته گذشته منتهی به روز یازدهم نوامبر در معاملات بورس فلزات لندن به کانال قیمتی 8هزار دلاری صعود کرد و تا روز جمعه در معاملات فیزیکی تا 8هزار و 441 دلار به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از روزهای پایانی ژوئن 2022 بود. در عین حال این فلز در معاملات اتی کامکس تا روز جمعه به 3.97 دلار به ازای هر پوند صعود کرد. تضعیف شاخص دلار آمریکا و کاهش عرضه فلز سرخ مهم‌ترین دلیل رشد بهای این فلز ظرف روزهای اخیر بود. میزان موجودی مس قابل تحویل در انبارهای بورسی حداکثر کفاف نیاز 5 روز دنیا را می‌دهد. با توجه به سقوط موجودی مس در انبارهای بورسی می‌توان گفت که هنوز فلز سرخ در بازار فیزیکی با نرخی به مراتب پایین معامله می‌شود. فعالان این بازار، واهمه از عدم پایبندی چین به کاهش سیاست کرونایی و افزایش موارد مبتلا به کرونا در این کشور در برخی از استان‌های این کشور را مانع صعود بهای مس می‌دانند.

آغاز رالی صعود بهای آلومینیوم

آلومینیوم نیز ظرف یک هفته اخیر از تضعیف شاخص دلار آمریکا منتفع شد و این فلز در معاملات آتی کامکس رشد هفتگی 5 درصدی را به ثبت رساند و در نهایت در روز جمعه یازدهم نوامبر با نرخ 2هزار و 476 دلار به ازای هر تن معامله شد. بازنگری چین در برخی محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای مسافران ورودی به این کشور از دیگر موضوعاتی بود که از رشد بهای این فلز حمایت کرد. البته این تاثیر این تصمیم در بازارهای کالایی احتمالا نیاز به زمان بیشتری دارد، اما هرگونه نشانه‌ای مبنی بر آنکه چین در حال دور شدن از سیاست کرونا صفر است می‌تواند تبدیل به جرقه صعود در بازارهای کالایی باشد.