پیش بینی بورس هفته / انتظارات تورمی و بحران سرمایه اجتماعی

16:04 - 1401/02/23
اکوایران: در شرایطی که انتظارات تورمی افزایش یافته و سطح عمومی قیمت‌ها جهش کرده است انتظار می‌رود در بازار سهام نیز شاهد رشد قیمت‌ها باشیم. اما برخی از تحلیل‌گران معتقدند مداخلات دولت موجب افزایش بی‌اعتمادی به بورس می‌شود و در میان مدت به خروج سرمایه از بازار سهام منتهی خواهد شد.

به گزارش اکوایران، روند صعودی شاخص کل بورس در هفته گذشته ادامه یافت و برای سومین هفته متوالی بازدهی مثبت داشت. شاخص در سه روز کاری هفته صعود کرد و بالا‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

 

بازدهی مثبت بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 34 هزار و 666 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس مثبت 2.3 درصد شد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 15 هزار و 793 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 3.7 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته / انتظارات تورمی و بحران سرمایه اجتماعی17

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، روند افزایشی شاخص‌های بورس ادامه یافت و دو روز ابتدایی هفته را صعود کرد. شاخص در روز شنبه بیش از 14 هزار واحد بالا آمد و روز یکشنبه 9 هزار و 150 واحد رشد کرد. اما روز دو‌شنبه 12 هزار و 901  واحد تنزل کرد. نزول شاخص در روز سه‌شنبه نیز تداوم داشت و 571 واحد افت کرد. روز چهارشنبه ورق برگشت و شاخص 24 هزار و 918 واحد رشد کرد و به بالاترین رقم در 8 ماه گذشته رسید. در پایان معاملات چهارشنبه بازار برای هجدهمین روز کاری متوالی با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش صف‌های خرید به هزار و 57 میلیارد تومان بالغ شد.

در این هفته شاهد خروج پول حقیقی به بورس بودیم. در مجموع کل هفته 55 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 11 میلیارد تومان بود. در این هفته نیز جریان ورود پول به سوی نمادهای کوچک و متوسط بازار بود و نمادهای بزرگ با خروج پول حقیقی مواجه بودند. 

همچنین بیشترین بازدهی هفتگی بورس تهران به نمادهای شپاکسا، شبریز، سکرد، خچرخش، ثرود، پلاست، زکشت و پتایر اختصاص داشت. بنابراین روندهای درونی بازار سهام در مجموع مثبت و رو به رشد بودند. اما بازار همواره متأثر از روندهای کلان اقتصادی و سیاسی بوده است. در هفته گذشته نظام یارانه‌ها دچار تغییرات مهمی شد که موجب تلاطم در بازارها و رشد قیمت کالاهای مصرفی شد. در روزهای اخیر جامعه تحت شعاع صعود قیمت دلار به محدوده 30 هزار تومان و جهش قیمت کالاهای اساسی قرار گرفت که به شکل اعتراضات خیابانی هم در آمد. 

حامیان ابراهیم رئیسی تصمیم دولت برای تغییر نظام یارانه‌ها و افزایش قیمت برخی کالاها را به جراحی اقتصادی تعبیر کردند. برخی نیز اقدام دولت را آزادسازی نامیدند و آن را سیاستی لیبرالی -و حتی نئولیبرالی- نامیدند. در هر صورت دولت در مسیر خطیری گام نهاده که توفیق در آن به عوامل متعددی بستگی دارد. دولت سیزدهم با چالش‌‌های فراوانی دست به گریبان است و به نظر می‌رسد قوای لازم برای پیشبرد درست امور را ندارد. از سویی سرمایه اجتماعی دولت ابراهیم رئیسی در سطح پائینی قرار دارد و از سوی دیگر عملکرد 8 ماه اخیر دولت نشان داده که از توان کارشناسی نازلی برخوردار است. 

در چنین شرایطی که انتظارات تورمی افزایش یافته و سطح عمومی قیمت‌ها جهش کرده است انتظار می‌رود در بازار سهام نیز شاهد رشد قیمت‌ها باشیم. برخی از تحلیلگران رشد قیمت‌ سهام شرکت‌ها در معاملات روز چهارشنبه را نیز متأثر از انتظارات تورمی می‌دانند بنابراین معتقدند شاخص رشد بیشتری خواهد داشت. از سوی دیگر برخی نیز معتقدند مداخلات دولت موجب افزایش بی‌اعتمادی به سیاست‌گذار می‌شود و در میان مدت به خروج سرمایه از بازار سهام منتهی خواهد شد. 

پیش بینی بورس هفته / انتظارات تورمی و بحران سرمایه اجتماعی2