بهره برداری از پلاسکو 1400 با گواهی ایمنی موقت !

16:45 - 1400/12/20
اکو ایران:ساختمان پلاسکوی جدید امروز به بهره‌برداری رسید ، ساختمانی که سازندگان آن می گویند دیگر نماد ساختمان‌های ناایمن شهر تهران نیست اما تاییدیه موقت آتش‌نشانی برای ساختمان جدید پلاسکو صادر شده است .

به گزارش اکو ایران ،5 سال از حادثه پلاسکو گذشته است، در این سال ها این ساختمان به نمادی از ساختمان‌های ناایمن شهر بدل شد اما ساختمان جدید پلاسکو به گفته سازندگانش تمامی موارد ایمنی را رعایت کرده هرچند که هنوز گواهی ایمنی ندارد.

 

امروز با حضور رئیس بنیاد مستضعفان، رئیس سازمان انرژی اتمی به طور رسمی  ساختمان جدید پلاسکو بهره برداری شد  .

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در این مراسم گفت:قوه قضائیه در حادثه پلاسکو ورود پیدا کرد و پس از ۵ سال مشخص شد که بنیاد مستضعفان در حادثه پلاسکو تنها ۱۶ درصد مقصر است.اگر چه براساس این حکم ، وظیفه ساخت مجدد آن را نداشتیم اما به تنهایی و با صرف ۴۰۰ میلیارد تومان، پلاسکو را دوباره ساختیم.

وی افزود: ما با ایمان این ساختمان را ساختیم نه با چرتکه اندازی. علاوه بر این با وجود ۶۰۰ کسبه در پلاسکو، این ساختمان به نمادی از تولید در صنعت پوشاک تبدیل شده بود که در آینده نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

رئیس بنیاد مستضعفان، افزود: ساختمان پلاسکو به وسعت ۱۰۰۰ متر مربع و در ۲۰ طبقه ساخته شد و سختی کار جایی بود که باید مشاعات، آسانسورها و پله برقی ها به این فضا اضافه می شد و در عین حال رضایت کسبه نیز مورد توجه قرار می گرفت. از سوی دیگر برای تامین پارکینگ پلاسکو هزینه های آن را یکجا به شهرداری پرداخت کردیم تا ایمن سازی آن به شهرداری واگذار شود.

وی گفت: در پی آن هستیم که زمین جانبی ساختمان پلاسکو موسوم به پارکینگ اکبر را در صورت دریافت مجوزهای لازم از شهرداری تهران و دیگر دستگاه های متولی مانند وزارت میراث و گردشگری بسازیم و به پارکینگی نمونه و مدرن تبدیل کنیم.

فتاح اظهار کرد: بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان پلاسکو همزمان با آغاز سال جدید مدیریت این ساختمان را به کسبه واگذار خواهد کرد و تا یکسال آینده پیمانکار این ساختمان در پلاسکو باقی می ماند تا مشکلات احتمالی این ساختمان را برطرف کند.

وی درباره هزینه های ساخت مجدد پلاسکو گفت: پیش از این و در ابتدای برنامه ریزی برای ساخت پلاسکو ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه برآورد کرده بودیم اما متاسفانه در سال های گذشته همه چیز چند برابر افزایش قیمت پیدا کرد تا هزینه این ساختمان در بخشهای مختلف از جمله هزینه های صدور پروانه، مجوزها و عملیات عمرانی به ۴۰۰ میلیارد تومان برای بنیاد مستضعفان برسد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر پایان کار ساختمان پلاسکو صادر شود تا کسبه بتوانند اسناد خود را تحویل بگیرند.

پلاسکو در حالی بدون پارکنیگ به بهره برداری رسید که پیش از این   «ناصرامانی» گفته بود: موضوع پارکینگ ساختمان پلاسکو یکی از موضوعات مهم است، اگر مسأله پارکینگ قبل از افتتاح پیش‌بینی نشود، این منطقه دچار چالش می‌شود. صاحبان مغازه‌ها هر کدام یک تا دو خودرو دارند، مردم عادی هم که می‌خواهند برای خرید به آنجا مراجعه کنند، بدون خودرو به این مکان نمی‌آیند. با این وصف، خیابان این گونه نمی‌تواند پاسخگوی این حجم خودرو باشد. بنابراین پارکینگ پلاسکو موضوع مهمی است که باید قبل از افتتاح به آن توجه شود.

به گزارش اکوایران ،  ‌پس از حادثه‌ای که در سال 95 در ساختمان پلاسکو رخ داد با دستور محمد سعیدی‌کیا (رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان وقت) ساخت، پلاسکوی جدید در دستور کار قرار گرفت. مقدمات آن این پروژه در سال 97 با عملیات خاکبرداری توسط یکی از شرکت‌های  زیرمجموعه‌‌های بنیاد مستضعفان آغاز شد. در سال 98 نیز به‌صورت جدی مراحل ساخت ساختمان شامل گودبرداری، سازه نگهبان شروع شد، با این رویکرد که این ساختمان در عرض دو سال یعنی تا انتهای سال 1400 تمام شود.

این  ‌ساختمان در 20 طبقه و 20 هزار مترمربع ساخته شده است و  بحث معماری ساختمان نیز با توجه به اینکه طرح ملی بود، با برگزاری مسابقه انجام شده است . «کوروش رفیعی» برنده این مسابقه بود و  نمای ساختمان با بهره‌گیری از نمای ایرانی اسلامی انجام شده و نما از نوع فخر و مدین است .

 جنس نما از نوع قطعات GFRC است که در داخل کشور تولید شده است. GFRC درواقع قطعات بتن الیاف شیشه است که هم در برابر آتش مقاوم هستند و هم با گذشت زمان دچار فرسودگی و سایش نمی‌شوند.  

 در میان طبقات پلاسکو خبری از موزه آتش‌نشان نیست. همان یک طبقه‌ای که قرار بود به آتش‌نشانان شهید اختصاص یابد و در پروانه ساخت پلاسکو، قرار بود فضای ایجاد یادمان شهدای و موزه آتش نشان باشد و در میان چند طبقه تقسیم شود.

در جلسه 239 شورای شهر پنجم هم زمانی که «احمد مسجد‌جامعی» پیشنهاد ایجاد موزه آتش نشان را در ایستگاه حسن آباد مطرح می‌کند، «محسن هاشمی» رئیس وقت شورای اسلامی شهر تهران در مقابل این پیشنهاد مسجدجامعی اعلام می‌کند که قرار است یک طبقه از ساختمان پلاسکو جدید به موزه و مرکز اسناد آتش‌نشانی اختصاص یابد. فضایی که گفته می‌شود شهرداری برای ایجاد موزه آتش‌نشان از آن عوارضی نگرفته است.

اما در پلاسکو 1400، تنها به دو المان به یاد شهدای آتش نشان بسنده شده است. هر طبقه از پلاسکو نیز به یاد یکی از شهدای آتش‌نشان نام‌ گرفته و در کنار درهای پله‌های فرار هم عکسی از یک شهید آتش‌نشان قرار گرفته است.

  مشخص نیست که پایان کار این ساختمان صادر شده یا خیر ،در ابتدای زمستان  حمید رضا  صارمی معاون شهرسازی شهرداری تهران گفته بود فرآیند تاییدیه آتش نشانی در حال انجام است و تا پیش از ۲۲ بهمن پایان کار صادر می شود.  

محمد پیرعلی سرپرست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح ساختمان جدید پلاسکو با اشاره به جزئیاتی از تلاش‌های صورت گرفته برای احداث این ساختمان گفته است :   بنیاد مستضعفان برای احداث پلاسکوی جدید بالغ بر 400 میلیارد تومان هزینه کرده است  ،خوشبختانه تاییدیه موقت آتش‌نشانی برای ساختمان جدید پلاسکو صادر شده و در کمتر از 3 ماه آینده نیز   تاییدیه نهایی اخذ می‌شود.

پیرعلی  با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان و استفاده از تمام ظرفیت‌های ساختمان برای نصب یادمان شهدای آتش نشان خبر داد و خاطرنشان کرد: برای ایمن‌سازی پارکینگ پروانه به عنوان پارکینگ ساختمان جدید پلاسکو مقرر شد سازمان نوسازی شهرداری تهران، با هزینه بنیاد مستضعفان، ایمن‌سازی این پارکینگ را متقبل شد.