ترس از افزایش سیاست‌های انقباضی به سقوط بازارهای مالی آمریکا انجامید

همدستی روسیه و رکوردشکنی تورم در سقوط وال‌استریت

16:51 - 1400/11/24
ترس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و رکوردشکنی مجدد داده‌های تورمی در ایالات متحده آمریکا به سقوط بازارهای مالی در ایالات متحده آمریکا منجر شد. در این میان شرکت‌های فعال در حوزه فناوری بیشترین افت ارزش را ظرف روز جمعه دهم فوریه تجربه کرده و بیشترین تاثیر را در عقبگرد ارزش شاخص‌های مالی وال‌استریت داشتند.

به گزارش اکوایران در شرایطی که سرمایه‌گذاران نگران رکوردشکنی مجدد تورم و آغاز زودهنگام افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا بودند، واشنگتن در هشداری جدید خبر از احتمال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در هفته پیش‌رو داد و از نیروهای نظامی خود خواست تا خاک اوکراین را ترک کنند. خبر احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین باعث شد تا سقوط بازارهای مالی آمریکا ظرف 2 روز پایانی هفته شتاب بیشتری به بخود بگیرد.

 

به این ترتیب  ظرف روز جمعه دهم فوریه میانگین صنعتی داوجونز DJI با افت 1.43 درصدی به 34738.06 واحد رسید، در عین حال شاخص S&P 500 با افت 1.90 درصدی به 4418.64 واحد عقب ‌نشینی داشت؛ همچنین در این زمان شاخص نزدک Nasdaq Composite با 2.78 درصد کاهش به 13791.15 رسید.

شاخص نوسانات CBOE (.VIX) که به عنوان شاخص ترس وال‌استریت نیز شناخته می‌شود، در 2 روز پایانی هفته یعنی نهم و دهم فوریه افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از پایان ژانویه رسید.

سقوط وال‌استریت با حمایت داده‌های تورمی

در هفته گذشته منتهی به روز جمعه دهم فوریه نیز شاخصS&P 500  کاهشی 1.8 درصدی داشت و شاخص نزدک نیز در این بازه زمانی افتی 2.2 درصدی داشت. بخشی از سقوط بازارها در هفته گذشته پس از انتشار داده‌های تورمی ایالات متحده آمریکا برای ماه ژانویه رقم خورد. تورم مصرف‌کننده ایالات متحده برای ماه ژانویه برابر 7.5 درصد اعلام شد که این رقم بیشترین میزان افزایش تورم در این کشور ظرف 40 سال اخیر بوده است. این رکوردشکنی تورم که فراتر از پیش‌بینی‌ها بود باعث شد تا سرمایه‌گذاران برآورد کنند که فدرال رزرو زودتر از موعد نرخ بهره را افزایش خواهد داد و همین موضوع بازارهای سهام در ایالات متحده آمریکا را متزلزل کرد.  

تشدید سیاست‌های انقباضی با حمله نظامی روسیه

انتشار خبر احتمال درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین در روزهای پیش‌رو از مهم‌ترین اخباری بود که به سرعت بر روند معاملات بازارهای مالی و کالایی دنیا در روز پایانی هفته قبل اثرگذار شد. وقوع این جنگ احتمالی افزایش شاخص دلار آمریکا، سقوط بازارهای مالی و بهبود جایگاه طلا به‌عنوان دارایی امن در زمان بحران را درپی خواهد داشت. به شکل معمول بروز تنش ژئوپلتیک ریسکی جدی برای بازارهای کالایی تلقی می‌شود و زمینه عقبگرد در این بازارها را فراهم می‌کند، با این وجود با توجه به سهم اثرگذار روسیه در بسیاری از بازارهای کالایی احتمال افزایش قیمت در این محصولات با توجه به کسری عرضه از سوی روسیه وجود دارد.

جی هتفیلد، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در مدیریت سرمایه زیرساخت،( Infrastructure Capital Management) گفت: اگر اوکراین مورد حمله نظامی قرار گیرد، احتمال شدت گرفتن سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو نیز وجود دارد؛ در عین حال جنگ چشم‌اندازی نامطمئن پیش‌روی سرمایه‌گذاران به وجود آورده و از این منظر سیگنالی منفی برای بازارهای مالی خواهد بود.

شرکت‌های فناوری سردمدار سقوط ارزش

در هفته گذشته 9 مورد از 11 شاخص اصلی S&P500 با افت ارزش روبرو شد که در راس آن‌ها سهام شاخص فناوری با کاهش 3 درصدی ارزش بود. اما اوج‌گیری بهای نفت در بازارهای جهانی باعث شد تا شاخص بخش انرژی در S&P500 صعودی 2.8 درصدی داشته باشد.

کاهش ارزش 4 شرکت Nvidia ، آمازون، اپل و ماکروسافت بیشترین تاثیر را در افت شاخص هموزن S&P500 در آخرین روز از هفته جاری داشت. در این زمان ارزش شرکت Nvidia با کاهش 7.3 درصدی و ارزش آمازون با افت 3.6 درصدی روبرو شدند، در همین زمان ارزش شرکت‌های اپل و ماکروسافت  نیز حدود 2 درصد افت داشت.