آرسلورمیتال از احتمال تضعیف بازار فولاد خبر داد

نگرانی‌های بزرگترین فولادساز جهان

13:40 - 1400/01/25
با وجود عملکرد مالی مطلوب بسیاری از فولادسازان بزرگ جهان در فصل ابتدایی سال به تبع وجود تقاضای مناسب و همچنین قیمت‌های قابل قبول در بازار جهانی، این شرکت‌ها کماکان نگرانی‌هایی را پیرامون روند رشد بازار در ادامه سال مطرح می‌کنند.
نگرانی‌های بزرگترین فولادساز جهان

شرکت عظیم آرسلور میتال که به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان شناخته می‌شود با انتشار گزارش مالی سه ماه ابتدایی سال 2017 از کسب بالاترین سود فصلی در پنج سال اخیر خبر داد. شرکت تیسنکروپ نیز در گزارش مالی خود افزایش سوددهی درسه ماه ابتدایی را منعکس کرد. اما این شرکت‌ها  با وجود ثبت علمکردی فراتر از انتظار در فصل ابتدایی سال، نسبت به ادامه این روند در ماه‌های پیش رو بدبین هستند.

آرسلورمیتال که پیش‌تر از احتمال افزایش حاشیه سود در فصل دوم سال خبر داده بود، در گزارش اخیر از موضع خود عقب نشینی و وضعیت باثباتی را برای بازار محصولات فولادی در سه ماهه دوم سال پیش‌بینی کرد. در گزارش این شرکت تصریح شده که بر اساس انتظارات موجود باید منتظر افزایش خالص بدهی‌ها و منفی شدن جریان وجوه نقد در فصل دوم سال باشیم.  از دید شرکت های بزرگی همچون آرسلور میتال و تیسنکروپ عمده‌ترین مانع موجود بر سر مسیر بهبود وضعیت بازار فولاد از لحاظ سطح تقاضا و قیمت، وجود مازاد عرضه در بازار جهانی به حساب می آید. تزلزل قیمت های جهانی در برهه اخیر نیز کمی می تواند نگران کننده باشد هرچند که سطوح کنونی قیمت ها قابل مقایسه با سال های گذشته نیست  و رشد یک سال اخیر قیمت ها بسیاری از فولادسازان را در حاشیه امنی قرار داده است

آرسلور میتال در این مدت بیشتر از ناحیه بهبود تقاضا در بازارهای داخلی اروپا و آمریکا سود برده و کاهش سطح صادرات چین در ماه‌های اخیر به این شرکت برای افزایش فروش کمک شایانی کرده است. با این وجود ریسک افزایش حجم صادرات چین به بازارهای جهانی و از دست رفتن سهم بازار شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی همواره وجود دارد.

در این میان اما نشانه‌های مثبتی نیز در بازار جهانی فولاد به چشم می‌خورد. موسسه World Steel در جدیدترین پیش‌بینی خود از بازار فولاد از احتمال رشد 2/4 درصدی تقاضای جهانی فولاد (بدون در نظر گرفتن چین) خبر داده و این در حالی است که نرخ مذکور در سال 2016 تنها در سطح 0/7 درصد بوده است. روند کاهش صادرات فولاد چین در دوره کنونی نیز می‌تواند نشانه خوب دیگری برای شرکت های فولادسازی حارج از چین به حساب آید. در چهار ماه ابتدایی سال 2017 میزان صادرات فولاد چین افتی 26 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل پشت سر گذاشته که این روند بیشتر ناشی از جذب محصولات تولیدی به بازار داخلی این کشور، کاهش ظرفیت تولید طبق برنامه دولت چین و همچنین وضع تعرفه وارداتی بر برخی محصولات چینی از سوی کشورهای بزرگی مانند ایالات متحده بوده است.