در سه هفته مانده به انتخابات رياست جمهوری رقم خورد

تقويت انتظارات صعودی در بورس

13:31 - 1400/01/25
نظرسنجی «دنیای بورس» از سهامداران تالار شیشه‌ای و کارشناسان در این هفته همچنان تحت تاثیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تداوم سایه تردید بر تصمیم سهامداران است. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی دو عامل انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری مجامع سالیانه شرکت‌ها را در روند هفته‌های آینده بازار سهام موثر می‌دانند. برهمین اساس، 44درصد کارشناسان روند صعودی و 56 درصد کم‌نوسان را رفتار محتمل هفته‌ آینده بازار سهام می‌دانند. از اهالی تالار نیز 40 درصد روند صعودی، 58 درصد کم‌نوسان و تنها 2 درصد روند نزولی را پیش‌بینی کرده‌اند.
تقويت انتظارات صعودی در بورس

کارشناسان

صعودی:  

در این دوره از نظرسنجی «دنیای بورس» شرکت کنندگان به هیچ عنوان گزینه نزولی را محتمل ندانسته‌اند. اما گروه رای دهنده به روند هیجانی، رفتار سهامداران را مهم‌ترین علت رشد شاخص می‌دانند. به عقیده این گروه چرخش نقدینگی در گروه‌های بورسی طی هفته‌های اخیر نشان از این دارد، که بسیاری از سهامداران در پی کسب سود در کوتاه‌مدت هستند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند همواره هیجانات قبل از انتخابات به رشد شاخص منتهی می‌شود و این دوره نیز این موضوع باعث رشد شاخص شده است. از سوی دیگر موضوعی که در کنار انتخابات مطرح است. برگزاری مجامع بورسی است. این گروه بیان می‌کنند که خوشبینی به عملکرد بسیاری از شرکت‌ها و میزان سود تقسیمی آن‌ها از عواملی است که باعث می‌شود بازار با نگرشی مثبت به روند خود ادامه دهد.

 کم‌نوسان :

رفتار احتیاطی میان سهامداران با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین دلیلی است که این گروه بیان می‌کنند. از هفته‌های گذشته فضای محتاطانه باعث شد شاخص روند صعودی آرام داشته باشد، اما کارشناسان بیان می‌کنند با نزدیکی هرچه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات این رفتار احتیاطی شدت گرفته و فضا آرام‌تر می‌شود. بسیاری در انتظار انتخاب رییس جمهور جدید هستند تا با اطلاع از برنامه‌های اقتصادی جدید سیاست‌های خود را در بازار اتخاذ کنند.

سهامداران

 صعودی:

سهامداران همچنان خوش‌بینی به تداوم فعالیت دولت یازدهم را دلیل اصلی صعود شاخص می‌دانند. در این زمینه سهامداران توضیح می‌دهندفعالیت‌های دولت یازدهم در زمینه بهبود عملکرد شرکت‌ها اگر ادامه‌دار باشد می‌تواند باعث بهبود عملکرد بورس نیز شود . همچنین این گروه از شرکت‌کنندگان همراه با کارشناسان بیان می‌کنند هیجانات قبل از انتخابات می‌تواند دلیلی بر رشد شاخص باشد.

کم‌نوسان:

بیش از 50 درصد سهامداران معتقد‌اند بازار روند کم‌نوسان را در این هفته پیش روی دارد. انتخاب کنندگان در بیان نظراتشان از ادله کارشناسان سخن می‌گویند.

نزولی :

اقلیت سهامداران اعتقاد به روند نزولی شاخص طی این‌هفته دارند. یکی از دلایلی که این گروه بیان می‌کنند. بازگشایی نماد بانک صادرات طی این هفته است. «وبصادر» که هفته گذشته گزارش حسابرسی خود را منتشر کرد این احتمال را قوت بخشید که طی روزهای آتی بازگشایی شود.

تشدید فضای انتخاباتی در بورس