بی‌اعتمادی با نشانه‌های حمایت مصنوعی

13:30 - 1400/01/25
شاخص کل بورس با گذشت تقریبا دو ساعت از آغاز معاملات رشدی در مرز 25 واحدی را تجربه کرد. حمایت شرکت‌های بزرگ بورسی از شاخص، دلیل اصلی این رشد به حساب می‌آید. به این ترتیب در حالی حمایت حقوقی‌ها در این نمادها قابل رصد است که ورود نقدینگی حقیقی‌ها به بورس تهران، به عنوان محرک اصلی افزایش قیمت‌ سهام در ماه اخیر با روند کاهشی رو به رو است.
بی‌اعتمادی با نشانه‌های حمایت مصنوعی

شاخص کل بورس تهران از انتهای سال گذشته وارد مسیر صعودی شد. با ورود به سال جدید و در فضای مثبت پیش از انتخابات، شاهد ورود حجم قابل توجهی از نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به بورس بودیم. این نقدینگی در نقش سوخت موتور رشد شاخص به حساب آمده و سیر صعودی آن را با شدت بیشتری رقم زد (مطابق با روند سنتی بورس تهران). در بازه تقریبا یک ماهه اخیر، حجم این نقدینگی در سطح 110 میلیارد تومان بود. به این ترتیب افزایش قیمت نمادهای بازار که از کوچکترها آغاز شد، به تدریج و با تداوم فضای مساعد پیش از انتخابات افزایش یافت. رشدد قیمت‌ها در گروه‌هایی چون سیمانی‌ها، کاشی و سرامیک، رایانه‌ای و قندی‌هاا به بخشی از این ادعا اشاره دارد. در حالی که در روزهای اخیر روند ورود نقدینگی به بازار کاهش یافت. با رسیدن به میانه‌های بازار، شاهد تغییر مالکیت حدود یک میلیارد تومانی از حقوقی به حقیقی (خالص خرید حقیقی‌ها) بودیم. 

در سمت مقابل شاهد برخی تحرکات از سوی حقوقی‌ها هستیم. در معاملات امروز موج حمایتی حقوقی‌ها به حمایت از شاخص کل آمد. پیش‌تر در گزارش‌های مختلفی به تاثیر این رفتارها بر روند معاملات اشاره شد. «فارس» بار دیگر در نقش حامی شاخص خودنمایی می‌کند. «تاپیکو» نیز با رشد نزدیک به 4 درصدی تاثیر مثبت تقریبا 60 واحدی را بر شاخص داشته است. این هلدینگ پتروشیمی در حالی با افزایش اقبال خریداران مواجه است اخبار از راه‌اندازی ستاره خلیج فارس در روزهای آتی خبر می‌دهد. همچنین فروش پتروشیمی ایلام با توجه به افزایش ظرفیت تولید آن، بار دیگر به برنامه‌های «تاپیکو» اضافه شده است. پیش‌تر سودآوری این فروش و سایر تحولات در سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در تحلیل «دنیای بورس» به طور مفصل بررسی شد.

همچنین خرید حقوقی‌ها در «اخابر» و «فولاد»، تاثیری در مرز 20 واحدی بر شاخص را اعلام می‌دارد. حقوقی‌ها در این نمادها با خرید بیش از  یک و 3 میلیونی، به ترتیب 70 و 80 درصد از حجم خرید را به خود اختصاص داده‌اند (تا ساعت تنظیم این گزارش). به این ترتیب در حالی که در هفته‌های مانده به انتخابات، انتظار عمومی برای رشد قیمت‌ وجود داشت، کاهش سوخت حقیقی‌ها از یک سو و حمایت‌های حقوقی‌ها از شاخص (نشانه‌هایی از شاخص‌سازی حقوقی‌ها)، می‌تواند با تشدید فضای بی اعتمادی در معامله‌گران خرد (حقیقی‌ها) سدی در برابر رشد ادامه‌دار شاخص باشد.