بازار پایه در تب ابلاغیه؟

13:29 - 1400/01/25
براساس ابلاغیه جدید معاونت و نظارات بازار فرابورس ایران، در معاملات بازار پایه کارگزاران باید اقرارنامه و بیانیه پذیرش ریسک خود را حداکثر تا تاریخ 31 اردیبهشت ماه به رویت و تایید همه مشتریان اعم از برخط و غیر از آن که قصد فعالیت در بازار پایه فرابورس را دارند، برسانند. در صورت عدم امضای این بیانیه دسترسی مشتریان به این معاملات مسدود خواهد شد و معامله‌گران برای خرید و فروش در این بازار باید پیش از آن، این بیانیه را امضا کرده باشند.
بازار پایه در تب ابلاغیه؟

مسیر صعودی بدون پشتوانه

نمادهای این گروه به دنبال اعلام برقرای معاملات برخط (به صورت آنلاین و مستقیم توسط معامله‌گران و بدون واسطه)، با افزایش اقبال بی‌محابایی رو به رو شدند و در این مسیر افزایش دسته جمعی نمادها را در بازه بیش از یک ماهه اخیر شاهد بودیم. این معاملات که پیش از این در بازار توافقی پایه بدون محدودیت نوسان معامله می‌شدند، در روش معاملاتی جدید محدودیت نوسان 10 درصدی را به خود دیده که این موضوع نیز به تشدید فضای نوسان‌گیری در این نمادها دامن زد. به این ترتیب در حالی که شرایط بنیادی در شرکت‌های این دسته ضعیف است، معامله‌گران این نمادها را به چشم یک گروه دیده و رفتارهای مشابهی بر مبنای هیجان شدید را درمعاملات این نمادها رقم زدند.

ابلاغیه‌ای با تاخیر

ابلاغیه جدید معاونت و نظارت بازار فرابورس ایران که امروز منتشرشد نشان می‌دهد معاملات بازار پایه منوط به رویت و تایید تمامی مشتریان اعم از برخط و غیر از آن شد و تا زمان اخذ اقرارنامه و بیانیه پذیرش ریسک معاملات برخط معاملات سهام آن مسدود می‌شود. خبر خروج بازار پایه از دسترسی آنلاین‌ها و لزوم مشتریان به امضا بیانیه پذیرش ریسک برای ایجاد مجدد دسترسی موجب افت قیمت این نمادها شده است. به این ترتیب رفتاری مشابه با سال 92 و در بورس کالا را شاهد هستیم. در این سال در پی نوسان بازار آتی سکه طلا در بورس کالا، شاهد ریسک بالا در معاملات و تحمل زیان‌های نسبتا سنگینی بر فعالین این بازار بودیم که امضای بیانیه ریسک مشابه با این اطلاعیه، مسئولیت ضررهای احتمالی را به عهده خریدار واگذار می‌کرد. حال این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که با توجه به تجربه مشابه مذکور در بورس کالا، انتظار عملکرد بهتری از مسئولین فرابورس می‌رفت تا با کاهش سفته‌بازی در معاملات بازار پایه، ریتم طبیعی تغییرا قیمت‌ها ادامه می‌یافت.

نزول سنگین قیمت‌ها

در معاملات امروز این نمادها، فشار فروش به شدت بالا رفته تا بخش عظیمی از این نمادها با افت قیمت‌های سنگینی (افت 10 درصدی و صف فروش) همراه شوند. این مهم در کنار رشدهای اخیر که قیمت عمده نمادها را به سقف قیمتی مترقی کرد، تشدید فشار فروش در معاملات امروز را به همراه داشت. به عنوان نمونه می‌توان به صف فروش در «لکما»، «کیسون»، «لپیام»، «خصدرا» و «فاهواز» اشاره کرد.

البته باید به این موضوع توجه داشت که این مصوبه به راحتی قابل اجرا بوده و احتمالا تب و تاب این موضوع تخلیه شود. البته بیش از ابلاغیه کنونی وضعیت بعضا اسفناک بنیادی شرکت‌ها و همچنین رشدهای افسار گسیخته این نمادها عامل فشار بر قیمت سهام آن‌ها خواهد بود. 

بازار پایه در تب ابلاغیه؟6