دو پروژه سودده «شیراز» در سال 96

12:39 - 1400/01/25
مجتمع پتروشیمی شیراز تولید بیش از 3.2 میلیون محصول را در سال 96 هدف‌گذاری کرده، این در حالی است که دو پروژه زیست محیطی سودده و مهم در دستور کار «شیراز» در سال 96 قرار دارد.

میزان تولید

مدیرعامل پتروشیمی شیراز اظهار کرد: پتروشیمی شیراز توانسته است تاکنون ۸۴ درصد ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشد و تلاش دارد میزان تولید را در سال 96 در مجموع از تمام واحدهای مجتمع پتروشیمی شیراز به حداقل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برساند. عبدالرحیم قنبریان تصریح کرد: هزینه‌ای بیش از ۳۴ میلیارد تومان در تولید سرمایه‌گذاری شده است و معادل ۴۲۰ هزار تن CO2 از گازهای گلخانه‌ای در واحد جدید CDM پتروشیمی شیراز جذب و تجزیه می‌شود و این یعنی گازهای N2O و NO2 را گرفته و به ازت و اکسیژن که در محیط قابل استفاده است تبدیل می‌کند.

پروژه‌های زیست محیطی سودده

وی همچنین در مورد برنامه‌های زیست محیطی پتروشیمی شیراز در سال آینده گفت: دو پروژه زیست محیطی در سال 96 پیگیری می‌شود؛ شامل پروژه «CDR» و دیگری پروژه «adblue» است. برای پروژه «سی.دی.آر» مصوبه هیات‌مدیره وجود دارد و به سمت فاز مطالعاتی پیش رفتیم اما پروژه adblue در فاز تحقیقاتی است و باید بررسی شود.

در پروژه «adblue» تولید نهایی محصول مثل «کاتالیست» در خودروهای بنزینی، راهکاری برای جذب گازهای آلاینده است که گازهای NOX  را گرفته و به اکسیژن و نیتروژن تبدیل می‌کند. همچنین ترکیبات شیمیایی از اوره است که به گازوئیل تزریق می‌شود و گازهای ناشی از احتراق N2O و NOX را به گازهای قابل استفاده تبدیل می‌کند. این کاتالیست در خودروهایی استفاده می‌شود که امکان استفاده از این کاتالیست را داشته باشند که در ایران در حال حاضر این خودروها وجود ندارند. استفاده از کاتالیست adblue در اروپا الزامی شده است و هند و ترکیه هم برای استفاده از این مواد شیمیایی در خودرو اقدام کرده‌اند. پتروشیمی شیراز در صورت تولید این کاتالیست می‌تواند آن را به کشورهای اروپایی و چین صادر کند.