دیده‌بان بورس دو‌شنبه (16 اسفند)

12:37 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس دو‌شنبه (16 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

رفتار بازیگران در نمادهای بازگشایی‌شده: به طور واضح در روزهای پایانی سال، بسیاری از سهامداران نیاز به نقدینگی دارند. به ویژه در نمادهای بزرگی که مدت‌ها نیز متوقف بودند نظیر «رمپنا» و «شتران» باید دید واکنش سهامداران چگونه خواهد بود. ممکن است فشار فروش در این نمادها در روزهای جاری قابل رصد باشد.

حرکت خودرویی‌ها به سمت کف: روزهای منفی بازار سهام در حالی ادامه می‌یابد که به نظر می‌رسد فضای هراس و تردید بر سهامداران غالب است. رصد معاملات گروه خودرو، به ویژه خانواده سایپا نشان می‌دهد کف‌های قیمتی یکی پس از دیگری در حال شکسته شدن است. باید دید چه زمانی قیمت‌ها برای سهامداران مجددا جذاب می‌شود و این حرکت به سمت کف‌های قیمتی می‌تواند روندهای معاملاتی را تغییر دهد.

اهرم پالایشی برای شاخص؟ پس از بازگشایی پالایشگاه تهران در معاملات دیروز، انتظار می‌رود به تدریج سایر نمادهای پالایشی نیز بازگشایی شوند که با توجه به سهم بازار بالا می‌توانند اثرات مثبتی بر شاخص کل بورس تهران داشته باشند.  

شروع آرام بازارهای جهانی: هم‌زمان با آغاز بازارهای جهانی، روند قیمت‌ها افت ملایمی را در بازارهای کالایی نشان می‌دهد. هرچند این افت زیاد نیست و تقریبا سطوح قیمتی پایان هفته حفظ شده است. بنابراین، از منظر قیمت‌های جهانی نمی‌توان محرک ملموسی برای بازار سهام متصور بود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. بازگشایی‌های شاخص‌ساز

روز گذشته فضای منفی بورس تهران در شرایطی ادامه داشت که بازگشایی‌های مهمی نیز در این بازار صورت گرفت و در مجموع 368 واحد شاخص کل بورس نزول کرد. در این میان، «شتران» از گروه پالایشی با کشف قیمت 260 تومانی (رشد 20 درصدی) بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل دیروز را داشت. در سمت دیگر، «رمپنا» پس از 230 روز بازگشایی شد که ریزش حدودا 13 درصدی قیمت آن، حدود 285 واحد اثر منفی بر نماگر بورس تهران داشت. «خکاوه» دیگر نماد مهمی بود که دیروز بازگشایی شد تا به این ترتیب، نمادهای گروه سایپا همگی در بازار فعال شوند.

2. دلار در کف 3/5 ماهه

روز گذشته، هر دلار آمریکا به نرخ 3770 تومان رسید که کمترین رقم از 4 آذر محسوب می‌شود. رکود شدید تقاضا در کنار افزایش عرضه صرافی بانک‌ها مهم‌ترین عواملی هستند که کاهش نرخ دلار در مدت اخیر را رقم زده‌اند. به طوری که از ابتدای اسفند ماه، دلار فقط 3 روز رشد نرخ، آن هم به صورت بسیار محدود، را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد مداخله در این بازار در حدی بالا است که نه تنها سفته‌بازان را بی‌انگیزه کرده و بلکه تقاضای فصلی مربوط به سفرهای نوروزی نیز خنثی شده است. بنابراین، همچنان روند کم‌نوسان با میل به کاهش ملایم برای دلار، حداقل تا انتخابات سال 96 پیش‌بینی می‌شود.

3. آینده پالایشی‌ها در دو سناریو

بعد از ارائه گزارش‌های خیره‌کننده گروه پالایشی طی هفته‌های اخیر، بسیاری از فعالان نسبت به آینده سودآوری این گروه نگران هستند. نرخ‌گذاری انحصاری خوراک و محصولات پالایشگاه‌ها باعث می‌شود نتوان سودآوری این شرکت‌ها را به طور دقیق پیش‌بینی کرد. با این حال، دو سناریو می‌توان متصور بود. نخست آنکه مشابه سال‌های گذشته مجددا نرخ‌ها طوری تعیین شود که پالایشگاه‌ها فقط در حد بسیار محدودی سودده بمانند. در سناریوی دوم اما به منظور تقویت این شرکت‌ها در اجرای طرح‌های کیفی‌سازی، ممکن است روند فعلی سودآوری قدرتمند این شرکت‌ها ادامه یابد.

4. آینده دو غول خودروساز کشور

«دنیای بورس» در گزارشی تحلیلی به بررسی وضعیت آتی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا پرداخته است. مهم‌ترین نکته در روند اخیر این گروه، هزینه‌های مالی سنگین به ویژه از سال 90 تا کنون است که بدون درآمدهای غیرعملیاتی (نظیر فروش دارایی‌ها) امکان دستیابی این شرکت‌ها به سود تقریبا وجود نداشت. مشکلات شدید نقدینگی این شرکت‌ها باعث شده که هزینه‌های مالی، همگام با رشد فروش شرکت‌ها افزایش پیدا کند و رهایی آنها از فشار هزینه‌های مالی را دشوار کند. بر این اساس، «خساپا» و «خودرو» برنامه‌های ویژه‌ای برای ایجاد درآمدهای غیرعملیاتی در آینده دارند.  

5. انتظار تعدیل مثبت در «پارسان»

هلدینگ نفت و گاز پارسیان که در پورتفوی خود بخش مهمی از شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی را دارد، به دنبال تغییر پیش‌بینی سود زیرمجموعه‌های خود، احتمالا با رشد سودآوری مواجه می‌شود. «دنیای بورس» در گزارشی تحلیلی اثرگذاری زیرمجموعه‌های مهم بورسی و غیربورسی را بر سودآوری «پارسان» بررسی کرده است.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

آخرین قیمت پلیمرها در سه بازار

پیش‌بینی رشد قیمت روی تا 3500 دلار

مهم‌ترین گزارش‌های اقتصاد بین‌الملل در هفته جاری

تاثیر نرخ‌های اعلامی بر سودآوری «شتران»

تعدیل مثبت 45 درصدی «شلیا»

شفاف‌سازی «خپارس» پس از فروش حق تقدم