حقوقی‌ها در تلاش برای حمایت از سهم برآمدند؛

رفتار حقوقی‌ها در معاملات امروز

12:20 - 1400/01/25
با اتمام معاملات روز جاری، بررسی تحرکات سهام‌دارن حقوقی در داد و ستدهای امروز، به خالص خرید بیش از 7 میلیارد و 500 میلیون تومانی این سهام‌داران در بورس اشاره دارد.
رفتار حقوقی‌ها در معاملات امروز

پس از پایان معاملات امروز، خرید خالص حقوقی‌ها در انتهای بازار، به مرز 8 میلیارد تومانی نزدیک شد که دو نما بانکی بیشترین نقش را در این مهم داشتند. به این ترتیب نماد «وتجارت» با بیش از 2 میلیارد و 100 میلیون تومان خالص خرید حقوقی‌ها، در صدر قرار دارد. پس از آن نمادهای «وانصار» و «تایرا» قرار دارند. در این نمادها این ارقام در مرز یک میلیارد و 400 میلیون تومان و یک میلیارد و 200 میلیون تومان قرار دارند. ضمن اینکه «حکشتی» و «فولاد» نیز در رده‌های بعدی (در مرز 900 میلیون تومان) قرار می‌گیرند.

«وتجارت»

در این نماد و در طول معاملات امروز، شاهد تقابل عرضه‌های حقیقی‌ها از یک‌سو و خرید سنگین حقوقی‌ها در سمت مقابل بودیم. امری که رفتار نوسانی قیمت این بانک را از همان شروع معاملات و تا انتهای آن به همراه داشت. خرید بیش از 31 میلیون سهم در این بانک از سوی حقوقی‌ها، 95 درصد کل معاملات امروز آن را رقم زد. کل خرید مذکور توسط تنها دو سهام‌دار حقوقی رخ داد.

«وانصار»

این بانک نیز هر چند معاملات مشابهی را با «وتجارت» پشت‌سر گذاشت (رفتار زیگزاگی قیمت سهم)، اما فلسفه این رفتار به گونه‌ای دیگر رقم خورد. در این نماد خرید بیش از 26 میلیون سهمی سهام‌داران حقوقی، گرچه بیش از 97 درصد معاملات را دربرمی‌گرفت، اما عرضه بالای حقوقی‌ها در سمت مقابل، به مانعی در برابر رشد قیمت بدل شد. حقوقی‌های بازار در این نماد بانکی فروش بالایی (در مرز 20 میلیون سهم و بیش از 70 درصد فروش‌های صورت گرفته) را نیز در معاملات امروز به انجام رساندند.

«تایرا»

در این نماد فشار فروش به قدری بالا بود که حتی حمایت حقوقی‌ها با خرید 5 میلیون سهمی در آن نیز مانع از نزول قیمت و تشکیل صف فروش نشد (حجم میانگین معاملات ماهانه کمتر از 4 میلیون است). سهام‌داران حقیقی در «تایرا» در حالی بیش از 97 درصد فروش را به نام خود کرده‌اند که حجم معاملات در سهام تراکتورسازی ایران در روز جاری، در مرز 16 میلیون سهم قرار دارد. نزدیکی قیمت به سقف‌‌های تاریخی، یکی از دلایل افت قیمت و فشار فروش بالا در «تایرا» است.