پیش‌بینی بورس فردا 8 مرداد 1403 / تعطیلی اجباری در روزهای داغ تابستان 1403

16:10 - 1403/05/07
اکوایران: شاخص کل بورس تهران در روز شنبه با 14 هزار واحدی همراه شد تا بازهم از محدوده 2.2 میلیون واحدی فاصله بگیرد در جریان معاملات این روز ارزش بازار به رقم 7061 هزار میلیارد تومانی رسید تا احتمال افت و سقوط ارزش بازار از محدوده و کانال 7000 همتی بیشتر شود!

به گزارش اکوایران، ارزش معاملات در روز شنبه حوالی 4500 میلیارد تومان قرار داشت و ارزش معاملات گروه فلزات اساسی بیش از 202 میلیارد تومان ثبت شد تا این گروه به عنوان رتبه اول برترین گروه از نظر ارزش بازاری برای روز شنبه ثبت شده باشد.

 

گروه خودرویی و گروه شیمیایی نیز به ترتیب با ارزش معاملاتی 160 و 155 میلیارد تومانی رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. هر چند که طبق گزارش سازمان بورس در هفته منتهی به 3 مرداد ماه ارزش هفتگی گروه شیمیایی‌ها در رتبه نخست قرار داشت و رقم 1446 میلیارد تومان را به خود گرفته بود. طبق این گزارش گروه شیمیایی‌ها چند هفته‌ای است که روند صعودی ارزش معاملات را به خود اختصاص می دهد و مورد توجه اهالی بازار است و این موضوع می‌تواند به رشد شاخص کل و یا حداقل جلوگیری از افت بیشتر شاخص کل برای روزهای آینده کمک کند.

اما نرخ دلار نیمایی همچنان صعودی است و اعدادو ارقام بالاتر از 44 هزار تومانی را به خود دیده است. همچنین نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۳ مردادماه با افزایش ۵ صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۶۸ درصد رسید تا قفل محدوده ایجاد شده چند هفته اخیر را رو به بالا بکشند.

اما گروه ایران‌خودرو که در سامانه کدال از افزایش قیمت 6 محصول خود رونمایی کرده بود با واکنش وزارت صمت همراه شده است. و خبرگزاری ایسنا نوشت که احمد آقایی پیرو اعلام قیمت جدید 6 محصول ایران‌ خودرو به ایسنا،اعلام کرده است که این شرکت درخواست افزایش قیمت محصولات را به وزارت صنعت اعلام کرده‌ که در حال بررسی‌ است و تشریفات قانونی باید انجام شود. بنابراین تا این لحظه مجوزی برای ایران‌ خودرو یا سایپا در باره افزایش قیمت محصولات در سال جاری ناشی از محاسبات و هزینه‌ها و... صادر نشده است. خودروسازان مونتاژی هم افزایش قیمت نداشتند و تغییر بر مبنای حقوق گمرکی اتفاق افتاده است. و همچنان افزایش قیمت در ابهام قرار گرفت. 

چند روز پیش ایران خودرو لیست قیمت جدید 6 محصول خود را در سامانه کدال منتشر کرد که به جز دنا پلاس که افزایش 52 درصدی نسبت به تیر ماه را ثبت کرده بود الباقی محصولات به طور میانگین رشد 38 درصدی را به خود دیدند.

اما به واسطه تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا و به منظور حفظ سلامتی شهروندان و مدیریت مصرف انرژی، کلیه مراکز و ادارات دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور (به جز مراکز خدمات امدادی و اورژانسی) روز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ تعطیل شدند و این موضوع باز اهالی بازار سرمایه را نسبت به میزان تولید و فروش فصل تابستان نگران می کند چرا که ناترازی انرژی بیش از پیش خود را در این روزها نشان خواهد داد.

از همین رو مهران محجوب نژاد مشاور طرح جامع فولاد کشور به سنا اعلا کرده است که  صنعت فولاد ایران در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی در ظرفیت سازی تولید تجارت داشته، این صنعت با حفظ رتبه دهم تولید فولاد در جهان، حدود پنج درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. پیش بینی این است که برای تراز کردن برق کشور حدود ۸۴ میلیارد دلار و همچنین برای تراز کردن گاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمند هستیم. ضمن این که برای تحقق رشد اقتصادی مدنظر برنامه هفتم توسعه به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور نیاز داریم.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

در جریان معاملات روز شنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل با افت بیش از 14 هزار واحدی همراه شد و بیش از172 میلیارد تومان خالص خروج پول‌های حقیقی از بازار بورس تهران ثبت شد. 

شاخص کل انتظار گزارش مثبت و خوبی را از بازار داشت اما این گزارش روند و حرکت شاخص را در این چند روز تغییر داده است و شاخص نتوانست باز هم از پس مقاومت 2.2 میلیون واحدی برآید.

اندیکاتور Rsi در مسیر نزولی و در حوالی 51 واحدی قرار دارد و همچنین شاخص کل خود را به محدوده‌های میانگین 55 روزه و 200 روزه نزدیک‌تر می‌کند محدوده‌هایی که در صورتیکه این بار نیز به عنوان سطح حمایتی عمل نکنند برای بازار سرمایه وضعیت بدتر از حال ایجاد خواهد شد و برای برگشت شاخص به اعداد و ارقام بالاتر به انرژی ارزش معاملات بازار که مستلزم اعتماد سرمایه‌گذاران و همچنین سودآوری شرکت‌ها است نیاز داریم مواردی که اهالی بازار سرمایه از تیم اقتصادی دولت جدید انتظار دارند هر چه سریع تر به آن رسیدگی شود.

پیش‌بینی بورس فردا 8 مرداد 1403 / تعطیلی اجباری در روزهای داغ تابستان 140320