بیم و امید اهالی بورس از دولت جدید / تأثیر محسوس بازگشایی بزرگان بازار بعد از مجمع

15:20 - 1403/05/01
اکوایران: تمام امید اهالی بازار به تیر ماه بود که با تغییر دولت جدید و امیدواری به انتخابات فضای بازار کمی بهتر شود اما هر چه جلوتر رفتیم جو خوشبینی کاهش پیدا کرد و جای خود را به ترس و بدبینی داد.

اولین روز مرداد ماه با کاهش بیش از 3 هزار و 100 واحدی شاخص کل به پایان رسید و در سطح 2 میلیون و 169 هزار واحدی ایستاد. شاخص هم وزن هم با افت 0.06 درصدی در سطح 693 هزار واحد قرار گرفت.

نوری و بوعلی بیشترین تاثیر مثبت و فولاد بیشترین تاثیر منفی رو بر شاخص داشتند. امروز تعداد نمادهای مثبت 292 تا نماد و تعداد نماد های منفی 413 نماد بودند.

امروز اکثر نمادهایی که به مجمع رفته بودند، مثل خودرو، خساپا و فولاد بازگشایی شدند که بسیاری از اهالی بازار امید داشتند با بازگشایی این نمادها با بازار مثبتی روبرو شوند. بازگشایی برخی از بزرگان بازار مانند خودرو و فولاد تاثیر محسوسی بر روند کلی معاملات امروز داشت. در بازار کم رمق امروز ارزش معاملات در یک قدمی 3 همت نوسان داشت و در نهایت به عدد 2 هزار و 918 میلیارد تومان رسید.

 تمام امید اهالی بازار به تیر ماه بود که با تغییر دولت جدید و امیدواری به انتخابات فضای بازار کمی بهتر شود اما هر چه جلوتر رفتیم جو خوشبینی کاهش پیدا کرد و جای خود را به ترس و بدبینی داد.

البته به اعتقاد کارشناسان، هنوز برای قضاوت زود است اما آن چیزی که از گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها بر روی کدال مشخص است این که در حال حاضر وضعیت شرکت‌ها حال و روز خوبی را نشان نمی‌دهد که این‌ها نتایج سیاستگذاری‌های غلط دولت در چند سال اخیر بوده است.

در شروع ساعات معاملاتی خروج پول از بازار را داشتیم که با گذشت زمان بر ورود جریان پول اضافه شد تا در نهایت بازار با ورود 248 میلیارد تومان پول کار خود را تمام کرد.

امروز تعداد صف‌های فرروش بیشتر از تعداد صف‌های خرید بود. در ابتدای شروع بازار تعداد 62 نماد صف فروش و 12 نماد صف خرید بود که در نهایت بازار با تعداد 63 صف فروش و 31 صف خرید کار خود را تمام کرد.

می‌توان گفت گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها هم خوب بود هم بد. یعنی بعد از گذشت چند روز از انتشار گزارش‌های شرکت‌ها که بسیاری عملکرد ضعیف داشتند، امروز تقریبا با گزارش‌های متعادل‌تر و مثبت‌تری روبرو بودیم. واقعیت این است که همچنان بسیاری از فعالان بازار چشم به گزارش‌های روی کدال دارند، پس انتشار گزارش‌های میان دوره‌ای و ماهانه در این مقطع برای بازار سرمایه حساس است.

خیلی از اهالی بازار از این موضوع شاکی هستند که حجم اطلاعات مثل گزارش‌ها، مجامع و هر رویداد مالی دقیقه 90 منتشر می‌شود و این انباشت اطلاعات و اتفاقات در روزهای پایانی ریسک بازار را بالا می‌برد.

اما خبر مهم برای فولادی‌ها این بود که یک عضو هیات مدیره انجمن فولاد در نشست خبری گفت: در بحث صادرات با توجه به احتمال انتخاب ترامپ و ادعای او در خصوص ذخایر ارزی فعلی ایران پیش بینی اعمال سیاست‌های تحریمی جدید از طرف او وجود دارد.

در آینده با محدودیت جدید صادرات نفت و فولاد مواجه می‌شویم و اگر به دنبال راهکاری نباشیم در نوامبر یعنی (آبان و آذر) با کمبود ارزی مواجه می‌شویم. سیاست‌های بانک مرکزی در محدودیت صادرات و اختلاف نرخ ارز نیما و آزاد از جمله دلایل اصلی کاهش صادرات کشور در ماه‌های اخیر بوده است.

رئیس انجمن فولاد ایران هم در نشست خبری امروز گفت: ارزی که از جیب تولیدکننده درمی‌آورید به جیب مردم نمی‌رود، ارز رانتی باید حذف و سیاست‌های ارزی باید اصلاح شود.

بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از دو چالش عدم مدیریت صحیح انرژی و سیاست ارزی در کشور انتقاد کرد.

خبر دیگر در خصوص تقسیم سود شرکت ستاره نفت خلیج فارس بود. این شرکت امروز مجمع خود را برگزار می‌کند و مقرر شده در این مجمع به ازای هر سهم 5000 ریال (معادل 127درصد) سود تقسیم شود که سهم تاپیکو از مصوبه مذکور 6247 میلیارد تومان می‌باشد.